Main Article Content

Abstract

This study aimed to improve learning activities and learning outcomes of students in class X MIA 1 of Senior High School (SMAN) 8 Bengkulu on the subject of chemical bonds through the application of Auditory, Intellectualy, and Repetition (AIR) learning models by using learning media with lottery card. This study is a classroom action research consisting of three cycles, each cycle consisting of four stages, planning, action, observation and reflection. In collection of data was done by non-test and test methods, teacher observation sheets, student observation sheets and post-test. The data was processed by using simple quantitative data analysis techniques, the total value of each student, the average value, the percentage of absorptive power, learning completeness and the average observation score.The results of the study in the 2018/2019 school year showed that the application of the Auditory Intellectualy Repitition learning model using learning media with lottery  cards in class X MIA 1 of SMA Negeri 8 Kota Bengkulu could improve teacher activities, student activities and student chemistry learning outcomes. This can be seen from the average score of teacher activities in the first cycle to the third cycle in a row : 23, 27.5 and 31.5. Student activity also showed improvement in each cycle. The average score of student activity in cycle I to cycle III was sequentially 20, 25 29.5. Learning outcomes also increase in each cycle. This can be seen from the average value of the test results in each cycle, in the first cycle of 61.82, in the second cycle of 67.88, in the third cycle of 79.09. Classical absorption in cycle I, cycle II, cycle III are 61.82%, 67.88%, 79.09%, with the percentage of completeness learning in each cycle of 42%, 73%, and 87.8 %.

Article Details

How to Cite
Sumiati, D., Bahar, A., & Handayani, D. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY, INTELLECTUALY DAN REPETITION (AIR) DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU ARISAN UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X MIA 1 SMAN 8 KOTA BENGKULU. ALOTROP, 3(2). https://doi.org/10.33369/atp.v3i2.9873

References

  1. Laksono, P.J., Studi Kemampuan Literasi Kimia Mahasiswa Pendidikan Kimia Pada Materi Pengelolaan Limbah, Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia , 2018: 2(1): 1-12.
  2. Yunita, A., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir , Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia Pada Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Kepahiang , Alotrop, 2018: 2(1): 33-38.
  3. Hanafy, M.S., Konsep Belajar Dan Pembelajaran, Lentera Pendidikan, 2014: 17(1): 66-79.
  4. Amir,H., Korelasi Pengaruh Faktor Efikasi Diri Dan Manajemen Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Bengkulu, Manajer Pendidikan, 2016: 10(4): 336-342.
  5. Lestari, I.A, Hermansyah Amir, Salastri RohiatHubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia, Alotrop, 2017:1(2): 113-116.
  6. Kurniawan, B., Ono Wiharna, Tatang Permana, Studi Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif, Journal of Mechanical Engineering Education, 2017: 4 (2): 156-162.
  7. Sidik NH, M.I., Hendri Winata, Meningkatkan hasil belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran direct instruction, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran , 2016: 1(1): 49-60
  8. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012:10(1): 98-105
  9. Wiwit., Hermansyah.Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu. Exacta, 2012: 10 (1) : 71-78
  10. Sari, Y.A, Amrul Bahar, Salastri Rohiat., Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar Dan Kartu KemudiPintar, Alotrop .2017: 1(1): 44-48
  11. Anwar, K., Marudin, Penerapan Model Pembelajaran Auditory, Intellectualy, Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran PKn di SDN 11 Mataram, ?l-Midad Jurnal Jurusan PGMI , 2018: 10 (1): 26-40
  12. Elinawati, W., Hilarius Jago Duda, Hendrikus Julung, Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa, Jurnal Sainsmat, 2018: 7 (1): 13-24.
  13. Meilan, W., Salastri Rohiat,Hermansyah Amir. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Call Card Dan Truth And Dare , Alotrop. 2017: 1(1): 39-43.
  14. Medianty, S.U., Amrul Bahar, Elvinawati ,Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(1): 58-65.
  15. Utari ,T.R, Amrul Bahar, Dewi Handayani, Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Daily Chem Quiz Dan Permainan Ranking One Chemistry Quiz, Alotrop ,2017: 1 (2) : 93-97
  16. Oktaviany, N., Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (RTE) Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Arisan Pada Kompetensi Dasar Sambungan Kayu Siswa Kelas X Keterampilan Kayu SMK Negeri 2 Surabaya, Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan , 2017: 2 (2): 197 - 204
  17. Purnomo, B.H., Metode Dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research), Pengembangan Pendidikan, 2011: 8 (1): 251-256.
  18. Kawi, K.A.Y., I Nengah Suadnyana, IB Surya Manuaba, Pengaruh Model Pembelajaran Auditory, Intellectualy, Repetition Berbantuan Media Audio Visual terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA, International Journal of Elementary Education, 2019: 3 (1): 70-78.
  19. Pane, A., Muhammad Darwis Dasopang., Belajar Dan Pembelajaran , FITRAH Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman , 2017: 3 (2): 333-352.
  20. Rohmawati. A., Efektivitas Pembelajaran, Jurnal Pendidikan Usia Dini, 2015: 9(1): 15-32.
  21. Ghofar, A., Fleksibilitas Pengelolaan Kelas Dalam Pendidikan ( Ekspektasi Efektivitas Keberhasilan Proses Pembelajaran) , Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam , 2017: 2 (1): 24-42
  22. Syahliani, M., M. Arifuddin Jamal, Syubhan An’nur, Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intelectually
  23. Repetition (AIR) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika , 2014: 2 (3): 213-221.
  24. Ariska,M., Muhammad Fuaddunazmi, Habibi, Pengaruh Pendekatan Pembelajaran AIR (Auditory Intellectually Repetition ) Dengan Metode Demontrasi Terhadap Kemampuan Berkomunikasi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa , Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika “Lensa” , 2016: 4 (2): 62-65.
  25. Nurmansyah, E., Edy Tandililing, Erwina Oktavianty , Upaya Meningkatkan Hasil Dan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) Pada Materi Energi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa , 2018: 7 (5) :1-8.
  26. Wibowo, N., Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di SMK Negeri 1 Saptosari, Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 2016: 1(2): 128-139.