Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the comparison of student learning outcomes using cooperative learning type Teams Games Tournament (TGT) with media snake ladder and media puzzle in class XI SMA Negeri 01 Bengkulu Tengah Year 2017/2018 on the subject of colloidal system. This research is a quasi experimental research with the population of all students of class XI SMA Negeri 01 Bengkulu Tengah and the sample is XI MIPA 3 experiment I applying Snake Ladder media and XI MIPA 4 as experiment class II which apply puzzle media. Student learning outcomes in this study is seen from the difference between pretest and posttest values. In the experimental class I which uses snake ladder media, the average value of the increase in students' cognitive learning outcomes is 43.30. Whereas in the experimental class II that uses media puzzle, the average value of the increase in students' cognitive learning outcomes is 35.97. From a series of statistical tests conducted hypothesis testing using t-test with a significant level of 0.01 obtained tHitung> tTable (2.42> 2.39). The results showed that there was a significant difference between the learning outcomes of students who were taught by cooperative learning using Snake Media Appliance and Puzzle media. The result of this research can be concluded that  in general the result of student learning by applying cooperative learning model of Team Games Tournament (TGT) type with snake ladder media is higher than with puzzle media on colloidal system subject.

Article Details

How to Cite
Syafitri, A., Amir, H., & Elvinawati, E. (2019). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) DENGAN MEDIA ULAR TANGGA DAN MEDIA PUZZLE DI KELAS XI SMA NEGERI 01 BENGKULU TENGAH. ALOTROP, 3(2). https://doi.org/10.33369/atp.v3i2.9911

References

  1. Ali, M., Pendidikan Untuk Pembangunan Nasional, Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri dan Berbudaya Saing Tinggi, 2009, PT Imperial Bhakti Utama, Bandung, ISBN: 978-979-025-882-2
  2. Yunita, A., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir , Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia Pada Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Kepahiang , Alotrop, 2018: 2(1): 33-38.
  3. Simanjuntak , N,D,P, Salastri Rohiat, Elvinawati, Hubungan Antara Sarana Laboratorium Terhadap Ketrampilan Proses Sains Siswa Kelas XI MIPA 5 Di SMA Negeri 3 Kota Bengkulu , Alotrop . 2017: 1(2): 102-105.
  4. Medianty, S.U., Amrul Bahar, Elvinawati , Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(1): 58-65
  5. Suardi, M., Belajar & Pembelajaran, 2018, Deepublish , ISBN: 9786024538637
  6. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012:10(1): 98-105
  7. Lestari, I.A, Hermansyah Amir, Salastri Rohiat. Hubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia, Alotrop, 2017:1(2): 113-116.
  8. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017 :1(2): 132-135.
  9. Yudianto, W.D., Kamin Sumardi, Ega T. Berman., Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK, Journal of Mechanical Engineering Education, 2014: 1(2): 323-330.
  10. Nurhayati, H., Babang Robandi, Effy Mulyasari., Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD, Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2018: 3(1): 1-12
  11. Sidik,T.I., Mohammad Masykuri, Bakti Mulyani., Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Dilengkapi Adobe Flash Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI IPA Di SMA N 2 Boyolali Tahun Pelajaran 2014/2015, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2016: 5 (1): 41-45
  12. Maisaroh, S., Upaya Peningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament, Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 2011: 6(2): 150-169
  13. Syofiana, N ., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir, Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match (MM) Dan Team Games Tournament (TGT) Pada Mata Pelajaran Kimia Di Kelas X IPA MAN 1 Kota Bengkulu, Alotrop, 2018:2(2): 122 – 131
  14. Sulistyowati, E., Penggunaan Permainan Dalam Pembelajaran Perkalian Di Kelas II SD/MI, AI-Bidayah, 2014: 6 (2): 143-158.
  15. Ferryka, P.Z., Permainan Ular Tangga Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar, Magistra , 2017: 29(100): 58-65.
  16. Dewi, T.L., Dadang Kurnia, Regina Lichteria Panjaitan, Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran PIPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu DI Indonesia, Jurnal Pena Ilmiah: 2017: 2 (1): 2091- 2100.
  17. Kurniawati, I., Enni Suwarsi Rahayu, Pengembangan Media “Woody Puzzle” Untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Materi Struktur Jaringan Tumbuhan, Unnes Journal of Biology Education, 2014: 3 (3) : 291-296.
  18. Bahar dan Risnawati, Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Kabupaten Gowa, Jurnal Publikasi Pendidikan, 2019: 9(1): 77-86.
  19. Wicaksono, H.R., Sigit Santoso, Nurhasan Hamidi, Penerapan Model Kooperatif Tipe TGT Dengan Media Permainan Puzzle Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar, Jupe UNS, 2013: 1 (2): 1 – 10.