Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to describe the application and the effectiveness of role playing learning method in improving student’s confidence and achievment on speaking af the grade XI at SMA Negeri 1 Merapi Barat. The research method was classroom action research and quasi experimental. The research subject were students of the grade XI IPA 3 term one of the 2019/2020 school year. The quasi experimental sample were the grade XI IPA 1 and XI IPA 2, sampling taking by purposive sampling. The data collection techniques used the observation sheets. The data analysis used t-test The conclusion was that the application of role playing method can improve students’ confidence and speaking skill

Keywords

speaking confidence role playing

Article Details

How to Cite
Nurtina, N., & Sapri, J. (2021). APPLICATION OF ROLE PLAYING LEARNING METHODS TO IMPROVE SELF-CONFIDENCE AND SPEAKING SKILLS (Study in English Lessons for Class XI SMAN 1 Students West Merapi). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9(2), 114–121. https://doi.org/10.33369/diadik.v9i2.17450

References

  1. Alsa, Asmadi dkk. 2006. Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Kepercayaan Diri Remaja Penyandang Cacat Fisik. Semarang. Jurnal Psikologi.
  2. Anthony R. 1992. Rahasia Membangun Kepercayaan Diri (Terjemahan Rita Wahyudi). Jakarta : Bina Rupa Aksara.Arikunto, dkk. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
  3. Aunurrahman. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
  4. Arsjad, Maidar G dan Mukti U.S. 1993. Pembinaan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
  5. Arsyad,Azhar. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: PT.Grafindo Per.
  6. Centi, P.J. 1995. Mengapa Rendah Diri. Yogyakarta: Kanisius.
  7. Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan (KTSP) untuk Sekolah Dasar/ MI. Jakarta: Terbitan Depdiknas.
  8. Djamarah,Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2006. Mengajar Strategi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
  9. Djago, dkk. 1997. Manfaat Berkomunikasi Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
  10. Djago, Tarigan 1997. Pendidikan dan Bahasa Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Universitas Terbuka.
  11. Drajat, Zakiyah. 1982. Pembinaan Remaja, Jakarta: PT Bulan Bintang
  12. Fatimah, E. (2006). Psikologi perkembangan : perkembangan peserta didik. Bandung : Pustaka Setia
  13. Harjanto. 2006. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta
  14. Hakim, Thursan. 2002. Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.
  15. Hamalik,Oemar. 2003. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi aksara
  16. Hisyam, Zaini.2008. Srategi pembelajaran aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri.
  17. Ikariani, Yuli. 2017. Penerapan metode Bermain Peran (Role Playing) Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Jonggat Tahun Pelajaran 2016/2017. Mataram: FKIP UIM
  18. Iskandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta: Gaung Persada
  19. Isnaini, 2013. Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bermain Peran Pada Siswa Kelas SDN 2 Wates. Yogyakarta: FKIP UNY Skripsi( tidak diterbitkan)
  20. Joyce, Bruce, dkk. 2011. Models of Teaching Model-Model Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
  21. Khaerunnisa, Wulan, Selvy. 2016. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SD NEGERI 1 Pardasuka Katibung Lampung Selatan Tahun Ajaran 2015/2016. Bandar Lampung: FKIP UNILA
  22. Lauster, Peter. 2002. Tes Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara
  23. Lie,Anita. 2008. Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo
  24. Mulyono. 2012. Strategi Pembelajaran. Malang: UIN-Maliki Press.
  25. Roestiyah NK., Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2001
  26. Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenda Media
  27. Sudijono,Anas. 2005. Pengantar Evaluasi Pendidikan . Jakarta: Raja Grafindo Persasuatda
  28. Sundari. 2012. Peningkatan Rasa Percaya Diri Melalui Bermain Peran pada Anak Kelompok B di TK Pertiwi 03 Tambak Mojosongo Boyolali Tahun Pelajaran 2011/2012, Surakarta: FKIP UMS Skripsi( tidak diterbitkan)
  29. Suprijono,Agus. 2010. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  30. Sudjana,Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
  31. Suwandi,Sarwiji. 2009. Model Asesmen dalam Pembelajaran. Surakarta: Nusa Media
  32. Suharsimi Arikunto,dkk. 2010.Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
  33. Suwarsih Madya. 2009. Teori dan Praktek Penelitian Tindakan. Bandung: Alfabeta
  34. Tarigan, Henry Guntur. 2008. Berbicara Sebagai Salah Satu KeterampilanBerbahasa. Bandung: Angkasa.
  35. Tarigan, Henry Guntur. 1987. Pengajaran Pemerolehan Bahasa. Bandung: Angkasa.
  36. Thantaway. 2005. Kamus Istilah Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Kanisius.
  37. Trianto. 2007. Model-Model Pembelajaran inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka
  38. Uno, Hamzah B. 2009. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.