Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to improve gross motor skills and social skills through traditional games in Semarak Sanggar Arga Makmur PAUD students. This study used Classroom Action Research (CAR) with implementation planning steps and reflection with the research subjects were 10 children in group B1. The data collection technique uses a child's observation sheet about gross social and motor skills. Analysis of research data using mean and t-test. The results showed that there were significant differences between gross social and motor skills through the application of demonstration methods in traditional games

Keywords

demonstration social skills gross motoric

Article Details

How to Cite
Sutriana, S., & Kurniah, N. (2021). IMPLEMENTATION OF IN DEMONSTRATION METHODS TRADITIONAL GAME TO IMPROVE RUDE SOCIAL AND MOTOR SKILLS (Study of Semarak Sanggar ECD Students, Argamakmur). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(2), 202–209. https://doi.org/10.33369/diadik.v8i2.17473

References

  1. Arikunto, Suharsimi. 2002. Dasar- Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. DEPDIKNAS. (2012). Pedoman
  3. Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini.
  4. Dharmamulya, Sukirman. (2008). Permainan Tradisional Jawa. Yogyakarta: Kepel Press.
  5. Endah. 2008. Aspek Perkembangan Motorik Dan Keterhubungannya Dengan Aspek Fisik Dan Intelektual Anak. (http://parentingislami.wordpress.co m diakses 09 Oktober 2018)
  6. Fathurrohman, Pupuh. 2007. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: PT Refika Aditama
  7. Fatimah, Enung. (2006). Psikologi Perkembangan: Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.
  8. Hurlock, Elizabeth B. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Penerbit Erlangga.
  9. Mulyani, Sri. (2013). Permainan Tradisional Anak Indonseia. Yogyakarta: Langensari Publishing
  10. Munawaroh, Siti. (2011). Hubungan Antara Pola Pendidikan Keluarga dengan Kemandirian Anak Kelompok B Taman Kanak-Kanak MTA Gemolong Kabupaten Sragen Tahun Pelajaran 2010/2011. Skripsi S-1. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  11. Saputra, Mayke S. Tedja. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan. Jakarta, PT. Grasindo.
  12. Saputra Mayke S. Tedja. (2005). Bermain, Mainan dan Permainan untuk Anak Usia Dini. Jakarta : Gramedia.
  13. Seefeldt, Carol dan Nita Barbour. (1994). Early Childhood Education: An Introduction 3rd Edition. United State of Amerika: MacMillan Publishing Company.
  14. Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabet.
  15. Suaedy, S. (2011). Penerapan Berbagai Metode Pembelajaran dalam Kegiatan Diklat. Artikel (http://bdksurabaya.-kemenag.go.id diakses 9 Oktober 2018).
  16. Sumantri, M; Permana, J. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Bandung : CV Maulana.
  17. M Syah,. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya