Main Article Content

Abstract

The purpose of describing the application of Quantum Learning l to the independence in improving of students study in economic subjects in SMA N 1 Lebong. Research methods the research was quasi experiment and class actions. The subject class IPS 1 X 1 as a class action for applying Quantum learning model and the number of students 28. The technique of data collection for Research Action class (PTK) uses observation sheets  to observe the independence and test instruments to measure the achievement of the objectives of learning ability, and to test instrument use quasi experiment. Data analysis wa frs done by the average (class) and t- test. The results of this research indicate: 1) the applicability of Quantum Learning Teaching model can increase the independence of the student learning Indonesian on subjects of Class XI IPS in SMA N 1 Lebong; 2 application of Quantum learning model) Teaching can improve student learning and achievement into his own motivation for students in the following learning materials; 3 application of Quantum learning model) Teaching is effective in improving student learning achievement in the economic lesson the class XI IPS in SMA N 1 Lebong.

Keywords

Learning Achievement independence Quantum Teaching

Article Details

How to Cite
Samsiah, S., & Turdjai, T. (2021). APPLICATION OF QUANTUM LEARNING TO ENHANCE STUDENT LEARNING AND ACHIEVEMENT OF SELF-SUSTAINABILITY. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9(1), 90–97. https://doi.org/10.33369/diadik.v9i1.17951

References

  1. Darma, Waluyo, Pujiastuti. 2014. Pengaruh Pembelajaran Biologi Melalui Metode Permainan Dengan Media Kartu Kwartet Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 13 Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pancaran, Program Studi Pendidikan Biologi Jurusan P.MIPA FKIP Universitas Jember.
  2. Djalil, H. M.B. 2015. Paradigma, Prinsip dan Aplikasi Quantum Teaching dan Quantum Learning dalam Pembelajaran. Jurnal Lentera.
  3. Ismawati, Rahman, Nurjhani. 2016. Pembelajaran Berbasis Proyek Tentang Pencemaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan dan Saintek
  4. Hakim, A, L.,2015. Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik. Jurnal Pendidikan Tekhnik Hakim.
  5. Jannah, N.I. 2016. Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa Dengan Model Pembelajaran Quantum Teaching.
  6. Kunandar. 2011. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru.
  7. Priyono, S. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran melalui Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation di Kelas XI MA Al-Fattah Sumber Mulyo. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi.
  8. Rijal, S & Bachtiar , S. 2015. Hubungan Antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika. 3
  9. Rodi., Hizbi, T., & Zahara, L. 2016. Pengaruh Pembelajaran Tipe STAD dan NHT terhadap Prestasi Belajar Siswa di Tinjau dari Motivasi Berprestasi pada Pokok Bahasan Termodinamika.
  10. Setiawati, L., & Sudira, P. 2015. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Praktik Kejuruan Siswa SMK Program Studi Keahlian Teknik Komputer dan Informatika. Jurnal Pendidikan Vokasi.
  11. /2016. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK)
  12. Sundayana, R. 2016. Kaitan Antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan STKIP Garut.
  13. Susiani, K., Dantes, N., & Tika, I. N. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Quantum terhadap Kecerdasan Sosio- Emosional dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD di Banyuning. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha