Main Article Content

Abstract

This study aimed to describe the application of the synectic model in learning IPA can improve creativity of students in the fourth model in learning IPA can imprive student achievementin class V SDN Gugus III Kab. Lebong city describes the effectivess of synopitic model improve the learning achievement of math student in grade V SDN 73 Gugus III Lebong.The research is a classroom action research combined with quasi experiments. The subjects of this research are grade V A and B SDN 73 Lebong City as PTK class and experimen class white class V B SDN 73 as control class. The instruments cllas used are observation and test sheets. The technique of data analysis using the formula of the average percentage value of data analysis using the formula of the average percentage value of classical leaaning and t tes, white the observation data is analyzed with the average score, highest, score, score difference and the range of values for each criterion.

Keywords

kontruktivis learning applicationof the approach student creativity learning achievement

Article Details

How to Cite
Triyana, N., & Turdjai, T. (2021). APPLYING CONSTRUCTIVIS APPROACHES TO ENHANCE CREATIVITY LEARNING ACHIEVEMENT. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9(1), 182–189. https://doi.org/10.33369/diadik.v9i1.17962

References

  1. Arikunto, Suharsimi dkk. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT Bumi Aksara.
  2. Briner. M dalam sutardi , 2007 : 125 Tentang pengertian konstuktivis
  3. Bundhu, Patta (2006 ) . Penilaian keterampilan Proses dan sikap ilmia dalam pembelajaran
  4. Depdiknas 2007. Pedoman penyusunan kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta : Balai Pustaka
  5. Darmojo , Hendro (1992), Pendidikan IPA . Jakarta : BP2 GSD – Dirjen Dikti
  6. Gagne .(the condition of learning ), 1977. Pengertian Belajar (online )
  7. Glaserfeld. Dalam Yunus, 2009 : 75 :
  8. Tentang filsafat
  9. pengetahuan Konstruktivis
  10. Gunawan , Imam 2013. Metode penelitian kualitatif : Teori dak praktik . Jakarta : Bumi Aksara
  11. Depdiknas 2007. Pedoman penyusunan kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta : Balai Pustaka
  12. Horsley dalam yunus , 2009 :77 Tahapan Pembelajaran Konstruktivis Hapsari . Tri Sumi Rr, penerapan model pembelajaran konstruktivis Ali,
  13. Hamalik, Oemar. 2012. Proses Belajar Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara
  14. Horsley dalam yunus , 2009 :77 Tahapa Pembelajaran Konstruktivis
  15. Hari Suderajat dalam sutadi , 2007 : 133, Karakteristik pembelajaran Konstruktivis
  16. Muhamad. Starategi penelitian pendidikan, Bandung : 1993 dalam pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar IPA, Jurnal Pendidikan Penabur –No 16 / tahun ke 10 / Juni 2011
  17. Mikarsa. 2007. Pendidikan Anak di SD. Jakarta : Universitas Terbuka
  18. Mulyasa, Enco. 2007. Menjadi Guru Prefesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung : PT Remaja Rosda Karya
  19. Nurhadi dalam yunus ,2009 :75 tentang Karakteristik dalam Prinsip Pembelajaran Konstruktivis
  20. Nurkancana, 2004 dalam pengertian Hasil Belajar Qohar, Wahidin, Teori Hasil Belajar, Tersedia di http //cpgm. Webnode.com
  21. Paul Suparjo. 1997. Filsafat Konstruktivis dalam Pendidikan . Yogyakarta
  22. Rusman. 2012. Model –Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajag findo Parsada.
  23. Sudjana, Nana 2004. Dasar –dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : sinar Baru Algensido offset
  24. Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  25. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor- Faktor yang Mempegaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
  26. Sugiyono.2012. Metode Penelitian. Bandung :Remaja Rosdakarya
  27. Solso. 2007. Psikologo Kognitif. Jakarta : Erlanggae
  28. Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
  29. Syah,Muhibbin. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada
  30. Salso.2007. Psikologo Kognitif. Jakarta : Erlangga
  31. Yusron. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Surabaya : Kencana Pzrenada Media Group.
  32. Yusuf.1993. Mode Pembelajaran. Jakarta :Raja Grafindo Persada