Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application of the Project Based Learning (PJBL) model to improve design skills, learning achievement and the application of the PJBL model in increasing learning achievement of creative and entrepreneurial products. The research was conducted was Classroom Action Research (CAR), which was carried out for 3 cycles. The subjects of this study were students of class XI computer engineering and network of State Vocational High School 2 Lahat in the academic year 2019/2020 with a total of 29 students. with the model, observation sheet of student learning design skills in creative and entrepreneurial product material, and objective tests Data analysis is done by using t-test or difference test to compare learning achievements of each cycle or between cycles. The conclusion of this study is the application of the Model Project Based Learning as well as improving design skills and learning achievement and applying Project Based learning models more effectively to improve student learning achievement, in subjects Creative and entrepreneurial product.

Keywords

project based learning model design skills and learning achievement

Article Details

How to Cite
Anggraini, B. (2021). PENERAPAN MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN DESAIN DAN PRESTASI BELAJAR (Studi pada mata Pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan di kelas XI TKJ. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 11–21. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18096

References

  1. Amsyah, Zulkifli. 2005. Manajemen Sistem Informasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  2. Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  3. Arikunto, Suharsimi. 2007. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan praktik. Jakarta: Reineka Cipta.
  4. Azhar, Arsyad. 2009. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
  5. Depdiknas. 2003. Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
  6. Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta.
  7. Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  8. Hamalik, Oemar. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
  9. Hanafiah, Nanang. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
  10. Haris, dkk. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
  11. Kasbolah, Kasihani. 1998. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Depdikbud.
  12. Mudjiono dan Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : PT Rineka Cipta.
  13. Mulyasa, E. 2011. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  14. Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.
  15. Narbuko, Cholid dan Achmadi,Abu. 2013. Metodologi Penelitian, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
  16. Nazir, Moh. 2003. Metode Penelitian: Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  17. Nurkencana, Wayan. 1993. Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
  18. Rahman, A. 2015. Penerapan Model Explicit Instruction dengan algiritma Untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Bengkulu.FKIP Unib.
  19. Riduwan. 2007. Skala Pengukuran Dalam Penelitian. Bandung: Alpabeta. Roestiyah, N.K. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  20. Rusyan, Tabrani. 2011. Strategi Pembelajaran. http//www.rismaeka.wordpress.com diakses 03 Agustus 2017.
  21. Sagala, Syaiful. 2006. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
  22. Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Sarwono, Jonathan. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  23. Slameto. 2010. Belajar dan faktor- faktor yang mempengaruhinya.Jakarta: Rineka Cipta.
  24. Sudjana, Nana. 2004. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung.
  25. Tarsito. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya.
  26. Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
  27. Sukmadinata, Nana Syaodih. 2004. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  28. Sumantri, Mulyani dan Permana, Johar. 1999. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar Dirjen Dikti Depdikbud.
  29. Sumantri, Mulyani dan Sukmadinata, Nana. S. 2007. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.
  30. Syah, Muhibbin. 2009. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.
  31. Tim Penyusun. 2013. BukuPanduan Program Studi Pascasarjana (S2) Teknologi Pendiikan FKIP UNIB. Bengkulu: UNIB.
  32. Wardhani, IGK. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
  33. Winkel. W. S. 1993. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar Mengajar. Jakarta: Gramedia.
  34. Amsyah (2005). prosedur langkaha-langkah pentahapan dan urutan pembelajaran
  35. Thomas.2008. Pembelajaran Berbasis Proyek (PJBL).
  36. Tim penyusun,2016. Buku Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Jakarta Cs.haddelee.blogspot.com/2015/03/ma nfaat-wirausaha.html
  37. http://ppg.spada.ristekdikti.go.id/plugi nfile.php/24467/mod.resource/content/ 1/06-B-pendahuluan.pdf)
  38. http://www.rijal09.com/2016/12/model-pembelajaran-berbasis-proyek- project-based-learning http://novehasanah.blogspot.com/2016/01/langkah-model-pembelajaran-berbasis-proyek. html
  39. http://file.edu/direktori/FPSD/JUR.PE ND>SENIRUPA?1962020719-87031- NANANG GANDA PRAWIRA/ASPEK DESAIN DALAM PRODUK.pdf.