Main Article Content

Abstract

This research aims to improve the concentration and student learning achievement of the implementation of cooperative learning model team games tournament Type with a media snakes game. Research subject of  classroom action research (CAR) and quasi-experiment. This CAR is carried out in three cycles. The research subjects for this class action research were students of class VI of SMP Negeri 10 Lahat. Data collection techniques used were observation and tests. The data obtained were analyzed using the average formula and the interrelated t test and the unconnected t test. The results of this study indicate that the application of cooperative learning models of team games tournament assisted by snakes and ladders game can improve the concentration and learning outcomes of Grade VII students of SMP Negeri 10 Lahat so that it can be used in science learning.

Keywords

snake game media concentration study achievement.

Article Details

How to Cite
Syukurti, D. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT BERBANTUAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI DAN HASIL BELAJAR (Studi pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri 10 Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 31–37. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18099

References

  1. Aviana, Ria dan Fitria F. Hidayah .2015. Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia Di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal. Semarang: Fakultas Ilmu Keguruan dan Pendidikan. Universitas Jenderal Sudirman.
  2. Aviana, Ria dan Fitria F. Hidayah .2015. Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada PembelajarannKimia Di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal. Semarang: Fakultas Ilmu Keguruan dan Pendidikan. Universitas Jenderal Sudirman.
  3. Bani, Muhammad Alim. 2008. Melatih Konsentrasi Anak. Psikologi Zone : Jakarta
  4. Melsi, A. 2015. Efektivitas Penggunaan Media Permainan Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Materi Virus di Kelas X Sekolah Menengah Atas Nusantara Indah Sintang Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi STKIP Persada Khatulistiwa Sintang.
  5. Olivia, Femi. 2008. Mendampingi Anak Belajar. Jakarta : Elex Media Komputindo
  6. Prasetyo, Kun Zuhdan dan Siti Fatonah. 2013. Pembelajaran Sains. Ombak : Jakarta.
  7. Ratnaningsih N.N. 2014. Penggunaan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Kelas III A SDN Nogoporo. Skripsi. Universitas Yogyakarta : Sleman.
  8. Rifa, Iva. 2012. Koleksi Games Edukatif di Dalam dan di Luar Sekolah. Flashbooks: Yogyakarta.
  9. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  10. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  11. Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Bandung : Bumi Aksara.