Main Article Content

Abstract

This research aims:1)Development of e-accounting modules that can facilitate the learning prosess, 2)Describe the feasibility of developing an e-module of accounting on the basis of exspert tests and tests tobe used in learning prosess, 3)Describe how electronics module can improve student achievement. This research main goal is to develop electronic modules or modules that can help students in learning because they can use a laptop and also smarphone (HP). The module development prosess uses sigil application for manufacturing processand to read it using EPUB reader using Azardi for laptop and easily for smartphone (HP). This development is expected to guide students with digital learning patterns 4.0. Becauuse the materialand evaluasion can be adjustes to the learning abitlities of each student. This e-module is expected to be able to: 1) Help students learn by themselves without the presence of teacher, 2) Help teacher have digital learning suggestions in the form of electronic module (e-module), 3) One of the references for learning accouting digitally. This development researh used ADDIE methid (Analyze, Design, Development, Implematation and Evaluation). After validation the e- module will try to the student in basic area and in the widht area. To see if test the e- module. The result the e-module can be used in learning proses.

Keywords

Electronics module (e-module) Basic Accounting for Increasing Learning achievement Student.

Article Details

How to Cite
Maryani N, M. N. (2021). PENGEMBANGAN ELEKTRONIK MODUL (E-MODUL) AKUNTANSI DASAR UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Studi Pengembangan e-modul) Akuntansi Dasar Pada Kelas X SMK Negeri 2 Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 84–92. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18106

References

  1. Abdullah Sani, Ridwan. 2013. Inovasi Pembelajaran. Bumi Aksara; Jakarta.
  2. Adnan, Akhmad Syaiful. 2015. Hubungan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Gambar Teknik Terhadap Prestasi Belajar AutoCAD Kelas XI Program Keahlian Gambar Bangunan di SMK Negeri 3 Yogyakarta Tahun Ajaran 2014 / 2015. Yogyakarta : Universitas Yogyakarta.
  3. Alamo, Marlon. 2014. 10 Keuntungan Menggambar dengan AutoCAD. http://www.berlatihautocad.com/2014/09/ 10-keuntungan-menggambar-dengan- autocad. html diakses tanggal 9 juni 2017.
  4. Arikunto, S.1990. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Akasara.
  5. Depdiknas. 2008. Pedoman Umum Pemilihan dan Pemanfaatan Bahan Ajar. Ditjen Dikdasmenum; Jakarta.
  6. Dinata, Yogi Nurcahyo. 2013. Penggunaan Media Pembelajaran Tutorial untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Teknik Gambar Bangunan SMK N 1 Seyegan pada Pelajaran Menggambar dengan AutoCAD. Yogyakarta: Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta.
  7. http : eprints.uny.ac.id/10192/1/ jurnal. pdf.diaks es tanggal 04 juni 2017.
  8. Emzir, 2014. Metodelogi Penelitian Pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
  9. Fakroer, Rohman Moch, 2019, Membuat e-modul Dengan Sigil, You Tube Com, Dilihat tanggal 2-15 Agustus 2019.
  10. Hamalik, Oemar. 2005. Belajar dan Teori Belajar. Bumi Aksara; Jakarta.
  11. Kantun, Sri. 2016 Hakikat dan Prosedur Penelitian Pengembangan http://library.unej.ac.id/client/search/asset/46 8 dikses tanggal 1April 2019.
  12. Kemandirian, Desi http://matematika ku yess/ wordpress 2 April 2019, 18.00 https:// Alila Mulyaa. Blogspot.com.2 April 2019-04- 19
  13. Kurjono. 2010. Proses Belajar Mengajar dengan Aspek-Aspeknya Panduan Bagi Para pendidik, Mahasiswa dan Para Praktisi Pendidikan. Bahan Ajar. Program Pendidikan Akuntansi Universitas Indonesia. Artikel. Dari http://tugasavan.blogspot.com/2010/8/bahanaj ar. Diakses pada tanggal 11 Agustus 2017.
  14. Mulyasa. 2006. Kurikulum Yang Disempurnakan. PT Remaja Rosdakarya Bandung.
  15. Muslikh, B. 2012. Metode Penelitian. http: //eprints.uny.ac.id/9785/3 Bab%203%20 %2005101241004.pdf diakses tanggal 06 September 2016.
  16. Novana, Tri. 2012. Pengembangan Multimedia Interaktif Berbahasa Inggris Materi Veterbrata Sebagai Suplemen Pembelajaran di SMA. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe/article/view/381/438 diakses tanggal 27 juli 2016.
  17. Paidi. 2012. Pengembangan Pelajaran Dengan Moodle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar (Studi Pada mata pelajaran produktif standar kompetensi keselamatan, kesehatan kerja dan lingkungan hidup di smk Provinsi Bengkulu), Bengkulu: Universitas Bengkulu.
  18. Slameto, 201, Belajar dan Faktor- faktor yang Mempengaruhinya, Edisi Revisi, Jakarta, PT rineka Cipta.
  19. Suharsimi Arikunto. 2013/ Prosedur Penelitian untuk Pendidikan Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta; Jakarta.
  20. Sukmadinata, Nana.S. 2009. Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT Remaja Rosdakarya.