Main Article Content

Abstract

Thisresearch aimstodescribethe applicationofcooperativetype of learning modeltalking stickto increasethereadinessandthe students’achievementat IndonesiansubjectofthefifthclassatSD Negeri4MerapiSelatan.Thedesignof researchusedisclassroomactionresearchandthequetiontexperiment.Thesubjects oftheresearcharethestudentsofV.aatthesecondsemesteroftheacademicyear 2019/2020atSDNegeri1MerapiSelatan.Forthesamplesof quetiontexperimentare V.b  and  V.c  nstrumen  penelitian  ini  menggunakanlembar  observasi  dan  tes.  The instrumentsusedisthe observationsheet andtest.The datais analizedwithusingthe statisticdescriptive,mean,thepercentageandT-test.The resultshowsthatthe application  of  cooperative  type  of  learning  model  talking  stick  can  increase  the readinessandthestudents’achievementofthestudentsofthefifthclassatSDNegeri 4Merapi SelatanLahatregency

Keywords

Model talking stick Readiness Achievement

Article Details

How to Cite
Sukardi, S. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN KESIAPAN DAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Studi Tindakan Kelas Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri 4 Merapi Selatan Kabupaten Lahat ). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 1–10. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18241

References

  1. Arikunto, 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.
  2. Djamarah, Syaiful Bahri. 2002.Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Gunarso,Arif. 1993. Bagaimana Bimbingan da Penyuluhan Belajar di Sekolah. Surabaya: Usaha Nasional.
  4. Hamalik, Oemar. 2003. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.
  5. Maufur. 2009. Sejuta JurusMengajar Mangasikkan. Semarang: Sindur Press.
  6. Isjoni, 2010. Cooperative Learning, Bandung: Alfabeta
  7. Kurniasih, 2015. Model Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena.
  8. Purwanto, Ngalim. 1998. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  9. Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  10. Slameto. 2010. Belajar dan Faktor Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  11. Soemanto, 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
  12. Soemanto, Wasty. 1998. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta Wingkel, W.S, Anni, Catharina Tri. 2004. Psikologi Belajar. Semarang: UPT UNNES Press.
  13. Sukmadinata, Syaodih, 2003. Landasan Psokologi Proses Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  14. Tirtonegoro. 1984. Anak Supernormal dan Program Pendidikannya. Jakarta: Bina Aksara.