Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application  of experiential  learning models in class VIII of SMP Negeri  5 Lahat.  The method  used in this study is a combined  research  method  (mixed  method research) which is a combination of action research and action research. The research subjects are students  of SMP Negeri 5 Lahat in the first semester  of 2019/2020  school year. The number  of students  for the class ptk 32 people,  for the experiment  31 people,  and for the control  class 30 people. Data collection methods in this study use the assessment sheet and test results. Data analysis using score analysis and test tests consisting of different test between cycles difference test of two unrelated samples. The results showed that the application of the experimental learning model could increase responsibility and learning achievement in Indonesian VIII grade subjects at SMP Negeri 5 Lahat.

Keywords

Experiential learning model responsibility and learning achievement

Article Details

How to Cite
Rusmilawati, R. (2021). PENERAPAN MODEL EXPERIENTIAL LEARNING UNTUK MENINGKATKAN TANGGUNG JAWAB DAN PRESTASI BELAJAR (Studi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII SMP Negeri 5 Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 48–57. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18265

References

  1. Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja
  2. Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta : Penerbit Bumi Aksara.
  3. ArenD, r.1997.Classroom Instructional Management. New York: The Mc Graw-hill Company.
  4. Bigge, Morris L. 1982 Learning Theoris for Teachers.New York Harper &Row PublisInc Fourth Editon
  5. Crow, Alice and D Crow, Lister 1956. Human Development and Learning. New York: American Book Company.
  6. Kesuma, D.,T, & Permana, J. 2013. Pendidikan karakter: kajian teori dan praktik di sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
  7. Lickona, Thomas. 2015. Mendidik untuk Membentuk Karakter. Bagaimana sekolah dapat mengajarkan sikap hormat dan tanggungjawab. (Diterjemahkan oleh Juma Abdu Wamaungo). Jakarta: Bumi Aksara
  8. Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
  9. Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Silberman, Mel. 2014. Handbook Experiential Leraning Startegi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Nusamedia. Bandung. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  11. Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
  12. Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah asar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
  13. Tu’u,Tulus. 2013. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa.Jakarta:Rineka Cipta.
  14. Wakhidiani, Dian. 2017. “Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu di Kelas IV SD Negeri 3 Sawah Lama Bandar Lampung tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung.
  15. Zubaedi. 2011.Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group