Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application of the type of picture and picture cooperative   learning   models   to   increase   student   responsibility   and   learning achievement. This research uses the Classroom Action Research (CAR) method which is carried out in three cycles with four stages consisting of planning, implementation, observation, and reflection. This research also uses quasi experiment. The subject of the study was the second semester of VB grade students in the 2019/2020 school year at SD Negeri 9 Lahat, totaling 25 students. Whereas the quasi-experiments were VA and VC grade students, each of which numbered 25 students. Data collection instruments in this study used  observation  sheets  and  tests.  Analysis  of research  data  using  statistical averages (mean), percentages and t-test.

Keywords

application of picture and picture models responsibilities achievements

Article Details

How to Cite
Sugiono, S. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN TANGGUNG JAWAB DAN PRESTASI BELAJAR SISWA ( Studi pada Muatan Pelajaran IPA Kelas V SD Negeri 9 Lahat ). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 78–88. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18268

References

  1. Amri,Sofan.2013.Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Prestasi Pustakarya. Jakarta.
  2. BSNP. 2006. Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.
  3. Daryanto, 2013. Inovasi Pembela-jaran Efektif. Bandung: Yrma Widya
  4. Hasbullah. 2006. Otonomi Pendidikan: Kebijakan Otonomi Daerah dan Implikasinya terhadap Penyelengga-raan Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Perkasa.
  5. Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  6. Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  7. Iriawan, N. dan S. P. Astuti.2006. Mengolah Data Statistik dengan Mudah Menggunakan Minitab 14. Penerbit Andi, Yogyakarta
  8. Mustari, Mohamad. 2011. Nilai Karakter. Yogyakarta: LaksBang PRESSindo.
  9. Purwanto. 2008. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  10. Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda karya.
  11. Taniredja, Tukiran dkk. 2013. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta
  12. Widoyoko, Eko. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta ; Pustaka Belajar.