Main Article Content

Abstract

The aims of this study to: (1) Creat e-learning based on LMS-Moodle to improve student learning outcomes.  (2) Improve students learning outcomes of Digital Simulation Subject of X Grade using e-learning model based on LMS-Moodle. In this study uses a development design (Research and Development).  The subjects of this study is students of Automotive Engineering Skills Competency of Vocational High School Number 02 Bengkulu City. The techniques of collecting the data uses the assessment sheets and student test results.  Data analysis used mean and t-test. The instrument of this study uses a Linkert scale. The conclusions of this research are; (1) The development of an e-learning model based on the LSM-Moodle can be used to improve student learning outcomes in digital simulation subject (2) The development of an e-learning model based on the LSM-Moodle can be feasible to improve learning outcomes of X Automotive Engineering grade at Vocational High School Number 02 Bengkulu City in digital simulation subject

Keywords

E-Learning LMS-Moodle Learning Outcomes

Article Details

How to Cite
Suandra, A., & Sahono, B. (2021). PENGEMBANGAN MODEL E-LEARNING BERBASIS LMS-MOODLE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 164–175. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18277

References

  1. Amri, Sofan. 2013. Pengembangan dan Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Prestasi Pustaka. Jakarta.
  2. Ardiansyah,I. 2013. Eksplorasi Pola Komunikasi dalam Diskusi Menggunakan Moddle pada Perkuliahan Simulasi Pembelajaran Kimia. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
  3. Arends, Richard I.2013. Belajar Untuk Mengajar, Learning to Teach.Jakarta: Salemba Humanika.
  4. Arifin, Z. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  5. Borg, Walter R & Gall, Meredith D. 1983, Educational Reseach An Introduction 4th ed.. Longman Inc. New York.
  6. Budiman, Aris . Arifin, Ardian dan Marlianto, Ferry. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada SMK di Pontianak, Jurnal Nasional Komputasi dan Teknologi Informasi, Volume 2, N0.2.
  7. Marsh, Colin. 1996. Handbook for beginning teachers. Sydney : Addison Wesley Longman Australia Pry Limited.
  8. Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
  9. Hamalik, Oemar. 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Istarani. 2011. 58 Pembelajaran Inovatif (Refrensi Guru dalam Menentukan Model Pembelajaran). Medan: Media Persada.
  11. Joyce, Bruce. Marsha, Weil. dan Emily Calhoun. 2009. Models of Teaching Model-model Pengajaran. Diterjemahkan oleh Achmad Fawaid dan Ateilla Mirza. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  12. Komalasari, Kokom. 2011. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT. Refika Aditama.
  13. Kukuh, Setyo, Prasetyo. 2005. Membangun E-Learning dengan Moodle. Yogyakarta: Andi Offset.
  14. Marsh, Colin. 1996. Handbook for beginning teachers. Sydney : Addison Wesley Longman Australia Pry Limited.
  15. Munadi, Yudhi. 2013. Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.
  16. Munir. 2008. Kurikulum Berbasis Teknologi dan Komunikasi. Bandung: CV. Alfabeta.
  17. Muntoha. 2010. Pengembangan sistem evaluasi pembelajaran berbasis web (web based learning assessment system).
  18. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 109 Tahun 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh.
  19. Sagala, Syaiful. 2009. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfa Beta.
  20. Samsuddin, Yati. Rahman, Muh, Asfah. Nadjib, Muh. 2013. Pemanfaatan E-Learning Moodle Pada Mata Pelajaran Matematika Di SMK Negeri 5 Makassar. Jurnal Komunikasi KAREBA. Vol. 2, No.1
  21. Sardiman. A. M. (2004). Interaksi dan motivasi belajar-mengajar. Jakarta: Rajawali.
  22. Sims, R. Seok, (2008). Rethingking (e)learning: a manifesto for connected generation. International journal on e-learning.
  23. Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  24. Sugiyono. 2013. Metode Penilaian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
  25. Sujadi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
  26. Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  27. Undang-Undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
  28. Winkel, W.S. 2009. Psikologi Pengajaran. Jakarta : Gramedia