PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA DAN KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI ( Studi Pada Kelompok A Kelurahan Talang Ulu )

Titik Harliza(1), Nina Kurniah(2),
(1) Program Studi Teknologi Pendidikan, 
(2) Universitas Bengkulu, Indonesia

Abstract


This study aims to develop interactive media to improve language and cognitive skills in early childhood. The research method used was the Borg and Gall Research and Development (R&D) method with 10 development steps. Based on the results obtained, it can be concluded: (1) Based on the validation of media experts and material experts, this interactive media falls into the "very feasible" category to be used to improve language and cognitive skills. (2) The use of interactive media can improve early childhood language skills, in terms of listening and speaking. The results of small group trials are included in the "good" category and the results of large group trials are included in the "very good" category. (3) The use of interactive learning media can improve early childhood cognitive abilities. The results of the small group trial were in the "very good" category. In the large group trial, it was included in the "very good" category

Keywords


Interactive Media, Language Skills, Cognitive Abilities

Full Text:

PDF

References


Abbas, Saleh. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.

Alwi. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Anitah, Sri. 2009. Media Pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 FKIP UNS Surakarta.

Arsyad, A. 2015. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Depdiknas. 2005. Pembinaan Profesionalisme Tenaga pengajar (Pengembangan Profesionalisme Guru). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama Depdiknas.

.2007. Pedoman Pengembangan Fisik/Motorik di Taman Kanak-kanak. Jakarta.

Dhieni, Nurbiana, dkk. 2005. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Penerbitan Universitas Terbuka.

Eliyawati, Cucu. 2005. Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar Untuk

Anak Usia Dini. Jakarta.

Gunarti Winda, Suryani Lilis ,Muis Azizah. 2008. Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hurlock, Elisabeth B. 2008. Perkembangan Anak. Cetakan Kelima (Penerjemah : Istiwidayanti, dkk.). Jakarta: Erlangga.

Ibrahim, F. Atiyah, U. 2020. Pengaruh Bermain CD Interaktif Edukatif “ Ayo Belajar Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Mentari Cipondoh Tangerang. Ceria : Jurnal Program Studi Anak Usia Dini Vol. 9 Nomor 1.

Khadijah. 2016. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing

Pujiriyanto. 2012. Teknologi untuk Pengembangan Media dan Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press.

Rahmawati, W. Nugraheni, A. Rahmadi, F.A. 2016. Pengaruh Stimulasi Media Interaktif Terhadap Perkembangan Bahasa Anak 2-3 Tahun. Jurnal Kedokteran Diponegoro Vol.5,Nomor 4.

Sadiman, A.S. 2010. Media Pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudjana, Nana. 2005. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suhartono. 2005. Pengembangan Keterampilan Bicara Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.

Suminah. 2015. Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini

Sutopo, Ariesto Hadi. 2012. Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Tarigan. 2008. Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa




DOI: https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18285

Article Metrics

 Abstract Views : 0 times
 PDF Downloaded : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Titik Harliza, Nina Kurniah