Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is to produce a comic multimedia product that is feasible as a geography learning medium that improves student learning attitudes, describes an increase in student learning achievement using multimedia comics and describes student achievement using multimedia comics compared to the learning media used so far. The research method used is the research and development method (Research and Development -R  & D-) according to  Brog and Gall. The research  subjects were students of SMAN 11 Bengkulu Utara, SMAN 2 Bengkulu Utara, SMAN 4 Bengkulu Utara, and students SMAN 13 Bengkulu Utara. Data collection techniques in this study were expert assessment sheets, questionnaires and tests. The data analysis technique used in this research was the average score (mean), the percentage score, the Ngain Score and the t-test. This study shows that multimedia comics are suitable to be used as a learning medium in geography learning and the use of comic multimedia can improve student attitudes and learning achievement

Keywords

multimedia comics geography attitudes learning achievement

Article Details

How to Cite
Heryanti, N., & Alexon, A. (2021). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA KOMIK UNTUK MENINGKATKAN SIKAP DAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Studi Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X IPS Di SMA Negeri Bengkulu Utara). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(1), 36–49. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i1.18367

References

  1. Abin, Syamsuddin Makmun. 2003. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya Remaja.
  2. Aeni, Wiwik Akhirul dkk. 2018. “Model Media Pembelajaran E-Komik Untuk SMA : Jurnal Teknologi Pendidikan Volume 06 ISSN 2622-4283. Semarang: Balai Pengembangan Multimedia Pendidikan dan Kebudayaan.
  3. Arikunto S, dan Jabar, c. SA. 2009. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  4. Arsyad, Azhar. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  5. Asyhar, Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.
  6. Azwar, S. 2005. Sikap Manusia : Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
  7. Binanto, Iwan 2010. Multimedia Digital–Dasar Teori dan Pengembangannya. Yogyakarta: Andi.
  8. Cary, Stephen. 2004. Going Graphic: Comics at Work in the Multilingual Classroom. Heinemann M.S. Gumelar 2004. Comic Making. Jakarta: PT Indeks. 145
  9. Danesi, Marcel. 2004. Pesan, Tanda, dan Makna: Buku Teks Dasar Mengenai Tahun 2016 Tentang Standar Isi dan
  10. Harmanto, Gatot. 2008. Geografi Bilingual Untuk SMA/MA Kelas X. Bandung: Yrama Widya
  11. Kemendikbud. 2016. Permendikbud Nomor 22Tahun 2016 Tentang Standar Isi dan Semiotika dan Teori Komunikasi. Yogyakarta: Jalasutra
  12. Daryanto, 2013. Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya
  13. Danesi, Marcel. 2004. Pesan, Tanda, dan Makna: Buku Teks Dasar Mengenai Semiotika dan Teori Komunikasi. Yogyakarta: Jalasutra
  14. Depdiknas. 2003. Undang-Undang RI No.20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas
  15. Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  16. Djamarah, Syaiful Bahri & Aswan Zain. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
  17. Emzir, 2013.Metodologi Penelitian Pendidikan. Depok: PT. Raja Grafindo Persada. Proses Pendidikan Dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud
  18. Kemendikbud. 2016. Permendikbud Nomor 36 Tahun 2018 Tentang Kurikulum 2013
  19. SMA/MA. Jakarta: Kemendikbud. Mahmud. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
  20. Mar’at. 2000. Sikap Manusia, Perubahan, serta mathematics preparation and conceptual learning gains in physics: a possible, hidden variable. In diagnostic pretest scores, Department of physics and Astronomy, Lowa State University, Annes, Lowa 50011 2002, Jurnal Am.J.Physic
  21. Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Pers.
  22. Munir. 2012. Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  23. Purwanto, M. Ngalim. 2004. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
  24. Riska Dwi N dan M Syaichudin. 2010. Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Bentuk Soal Cerita Bab Pecahan Pada Siswa Kelas V SDN Ngembung. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1 (1): 1-10
  25. Sadiman, Arif S. 2016. Media pendidikan: pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
  26. Slameto. 2010. Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. Sudjana, Nana. 2013. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru
  27. Sudjana, N., & Rivai, A. 2002. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo
  28. Sudjana, Nana. 2013. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo
  29. Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  30. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  31. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  32. Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta. Sumaatmadja, Nursid. 2001. Materi Pokok
  33. Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial. Karunika Universitas Terbuka. Jakarta.
  34. Suryabrata, Sumadi. 2002. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Grafindo Perkasa Rajawali.
  35. Susilana, Rudi & Cepi Riyana, 2008. Media Pembelajaran. Bandung :CV Wacana Prima.
  36. Syah, Muhibbin. 2011. Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya
  37. Walgito, Bimo. 2010. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: C.V Andi.
  38. Widada. 2008. Mudah Membuat Media Pembelajaran Multimedia Interaktif untuk Guru dan Profesional. Yogyakarta: Pustaka Widyatama