Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to produce a product in the form of busy book media as a learning medium to improve early reading skills and cognitive development as well as to determine the increase in early reading and cognitive development of children using developed busy book media compared to the learning media used by teachers. The subjects of this study were PAUD group A children, on a limited scale test the subject was PAUD IT Al Kahfi Bengkulu City, and on a wide scale test the subject was PAUD Islam Intan Insani Kota Bengkulu and PAUD IT IQRA in Bengkulu City. This research method is a research and development method (Research and Development -R & D-). Retrieval of research data using assessment sheets and observation sheets. The data collected in this study are data from media experts, data from material experts, and data from observations. The data analysis technique of the validation instrument used the mean score, the instrument analysis of reading ability and cognitive development used the percentage score and the different aspects of development using busy book media compared to LKA using the t-test. The results of this study indicate that the use of busy book media as a learning medium can improve children's early reading skills and cognitive development.

Keywords

busy book media early reading skills cognitive development

Article Details

How to Cite
Aprita, N., & Kurniah, N. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA AWAL DAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI (Studi Pada Anak Kelompok A PAUD Kota Bengkulu). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(1), 50–63. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i1.18368

References

  1. Pembelajaran Tematik. Jakarta. Prenadamedia group.
  2. Arshad, Azhar. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Grafindo Persada.
  3. Asra. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta : PT. Indeks.
  4. Badru. 2009. Manfaat Media Bagi AUD. Bandung: Alfabeta.
  5. Barnawi. 2012. Bermain, Bercerita, dan Bernyanyi Bagi Anak Usia Dini. Yogyakarta: UNY Press.
  6. Daryanto. 2013. Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
  7. Depdiknas. 2005. UU RI No 20 Thanun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dep Dik Nas.
  8. Farah. 2012. Penelitian mengenai pengembangan busy book untuk meningkatkan kemampuan berbicara anak usia dini dengan item lembar kerja. Jakarta.
  9. Gustiana. 2014. Aspek Perkembangan Kognitif. Bandung: Alfabeta.
  10. Hasnia. 2014. Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. Jakarta timur: PT. Luxima Metro Media.
  11. Heryanti, Vera. 2014. Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Permainan Tradisional (Congklak). Universitas Bengkulu.
  12. Hurlock, Elizabeth B. 1980. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga
  13. Hurlock. 1980. Psikologi Perkembangan Suatu Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.
  14. Indriana, D. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: Diva.
  15. Madyawati, lilis. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Kencana.
  16. Mansur. 2011. Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  17. Mansyur. 1999. Pendekatan Pembelajaran AUD. Jakarta: PT. Indeks.
  18. Masjidi. 2007. Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Diva.
  19. Muffidah. 2013. Efektivitas Pemberian Reward Melalui Metode Busy Book Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Anak Usia Dini. Skrpsi: Universitas Negeri semarang . diunduh tanggal 7 November 2019.
  20. Nilmayani. 2017. Pengaruh Penggunaan Busy Book terhadap KemampuanMembaca Permulaan pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Terpadu Filosofia Kubbu Babussalam Rokan Hilir. Jurnal Skripsi, Universitas Riau, Riau.
  21. Press.
  22. Nurbiana. 2005. Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
  23. Rudi. 2009. Konsep Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
  24. Sadiman. 2009. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers
  25. Sadiman, Arif S. 2016. Media pendidikan : pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
  26. Santrock, Jhon W. 1995. Life-Span Development Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Erlangga.
  27. Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
  28. Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta
  29. Sujiono, Yuliani Nurani. 2013. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini Jakarta: PT. Indeks.
  30. Sunarni. 2014. Membaca Permulaan. Jakarta: Rajawali Pers.
  31. Suparno, Paul. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.
  32. Suyadi, 2010. Psikologi Belajar PAUD. Yogyakarta: Bintang Pustaka Abadi.
  33. Syaiful, 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
  34. Tarigan, Henry Guntur, dkk. 2011. Membaca Dalam Kehidupan. Bandung: Percetakan Angkasa.
  35. Ummatin. 2014. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakrta: PT Grafindo Persada.
  36. Vygotsky. 2014. Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jakrta: PT Grafindo Persada.
  37. Yunitasari. 2014. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.