Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application of saintific learning approach to improve critical thinking skills and student achievement in science subject content for grade IV SD Negeri 01 Pagaralam. The research design used was classroom action research and quasi-experimental. The research subjects were students of grade IV.a even semester of the 2020/2021 school year SD Negeri 01 Pagaralam. The quasi-experimental sample is class IV.b and IV.c. The research instrument used observation sheets and tests. The research data were analyzed using descriptive statistics, mean, percentage, and t-test. The results showed that the application of scientific learning approach can improve critical thinking skills and learning achievement of fourth grade students of SD Negeri 01 Pagalam Kota Pagaralam

Keywords

saintific learning critical thinking skills achievement

Article Details

How to Cite
Pebriani, M. (2021). PENERAPAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Studi Pada Muatan Pelajaran IPA Kelas IV SD Negeri 1 Pagaralam). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(1), 280–294. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i1.18389

References

  1. Agustin, N. 2019. Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Subtema Keberagaman Makhluk Hidup Di Lingkunganku Kelas IV Sekolah Dasar. Child Education Journal, 1(1), 36–43.
  2. Susanto,Ahmad . 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.
  3. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group
  4. Arikunto, S, Suhardjono dan Supardi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
  5. Alamsyah, Nur. Jurnal Pendidikan Volume 1 Nomor 1 Tahun 2016, ISSN:
  6. - 6891 hal: 81-88.
  7. Daryanto.2014. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013, Yogyakarta: Gava Media
  8. Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
  9. Fahmi, Muhammad Nahdi. (JPDN, Volume 3, Nomor 1, Juli 2017)
  10. Hosnan, Muhammad. 2014. Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.
  11. Ika, maryani. 2015. Pendekatan Sciectific Dalam Pembelajaran Disekolah dasar. Yogyakarta: Deepublish.
  12. Iriawan, Nur , Astuti, Septin Puji. 2006.
  13. Mengolah Data Statistik dengan mudah menggunakan Minitab 14, Yogyakarta: ANDI, 2006
  14. Johnson, Elaine. B. 2007. Contextual Teaching Learning, Bandung: Mizan
  15. Kunandar, 2013. Langkah Mudah Penelitian Tindakan kelas, Jakarta: Rajawali Pers.
  16. Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar.
  17. Yogyakarta: Pustaka Belajar
  18. Rusiyanti, Eni. 2016. Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Viii E Di Smp Negeri 24 Surabaya. Volume 4, No. 3. AVATARA, e-Journal Pendidikan Seja rah.
  19. Rusnah, Mulya Oneng Tri. 2018. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar Vol.3 No.2 Desember 2018 P-ISSN : 2614-
  20. , E-ISSN : 2621-9611 Terbit
  21. Online Pada Laman Web: http://online- journal.unja.ac.id/index.php/gentala
  22. Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  23. Suharsimi Arikunto. 2008. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.
  24. Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, kualitatif,
  25. dan R&D). Bandung: Alfabeta