Main Article Content

Abstract

The purpose of this study (1) Application of experimental learning methods to increase the accuracy  of student learning science subject content fourth grade student at SD Negeri Pagar Alam sub-district Pagar Alam City. (2) The application of experimentallearning methods in improving student achievement in science subject content of grade IV student in SD Negeri Pagar Alam sub-district City of Pagar Alam. (3) Effectiveness application of experimental learning methods when compared with convensional learning methods. Population in the study are grade IV students of SD Negeri 46 Pagar Alam  and grade  IV students SD Negeri 12 Pagar Alam, amounting to 66 people. Instrument  peoplethis study uses an abservation sheetand test. Research data analyzed bydescriptive statistics, persentageand test, research resultshows that the application of the experimental learning method canimprove the accuracy and learningachievement of fourth gradestudent of SD Negeri in Nort Pagar Alam District

Keywords

experimental learning thoroughness learning achievement

Article Details

How to Cite
Amrullah, M. (2021). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN KETELITIAN DAN PRESTASI BELAJAR ( Studi Pada Muatan Pelajaran IPA Siswa Kelas IV di SD Negeri Kecamatan Pagar Alam Utara Kota Pagar Alam ). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(2), 289–301. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i2.18526

References

  1. Arifin, Zainal. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  2. Arikunto, Suharsimi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.
  3. Asyari, Maslicha. 2006. Penerapan Pendekatan Sains-Teknologi-Masyarakat Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Derektorat Jenderal Pendidikan Tinggi Derektorat Ketenagaan
  4. Aunurrahman. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
  5. Dahar,Ratna Wilis. 2006. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga
  6. Depdiknas, 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Tentang Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas
  7. Djamarah, Syaful Bahri. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  8. Djamarah, Syaipul Bahri. 2012. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif, Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta
  9. Hamalik, Oemar. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia
  11. Helminstine, 2013. Metode Penelitian dan Statistik. Bandung: Alfabeta
  12. Hernawan, Iwan. 2007. Metodelogi Penelitian. Jakarta: PT. Gramedia
  13. Hidayati. 2014. Penerapan Model- Model Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  14. Mudjiono. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.
  15. Mufarokah, Annisatul. 2009. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Teras.
  16. Muftiha, Huda. 2014. Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Bandung: Alfabeta.
  17. Ramyulis. 2005. Penerapan Metode Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
  18. Roestiyah N.K. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta :PT. Rineka Cipta
  19. Rustaman.2005. Penerapan Metode Eksperimen. Jakarta: Rineka Cipta.
  20. Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana.
  21. Santosa, Singgih, 2014. Mahir Statistik Parametik. Jakarta: PT. Alex Media.
  22. Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  23. Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: PT. Alfabeta
  24. Sugiyono. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  25. Supranto, 2006 Statistik, Teori Dan Aplikasi.Jakarta: Kencana
  26. Tanzeh, Ahmad. 2011. Metode Penelitian Praktis. Yogyakarta.Teras