Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to increase self-confidence and learning achievement in social studies at SD N 1 East Merapi, Lahat, class VI. The method used is CAR, with three cycles, followed by quasi-experimental. The research subjects for CAR were class VI.c, while the experimental class VI.a and control class VI.b. Data collection techniques using observation and tests. Data analysis used percentage, average and t test. Based on the data analysis, it can be concluded that the application of the simulation method can significantly increase self-confidence and social studies learning achievement
Keywords
Article Details
References
- Arikunto, Suharsimi. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: RinekaCipta.
- Basu Swastha dan Irawan, 2006, Manajemen Pemasaran Modern, Liberty, YogyakartaDepdiknas. 2006. Kurikulum 2006 Standar Kompetensi IPS SD/MI. Jakarta: Balitbang Depdiknas.
- Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Psikologi Belajar. PT. Rineka Cipta: Jakarta.
- Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis. Rineka Cipta: Jakarta.
- Sardiman, A.M. 2002. Interaksi dan Motivasi dalam Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada
- Sarwono, Jonathan, Metodelogi Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif, Jogjakarta: Graha Ilmu, 2006.
- Spencer Kagan. 2007. SIMULASI., (Online), (http://www.eazhul.org.uk/nlc/numbered heads .htm
- Sudjana. (2006). Metode Statistik. Jakarta: Rineka Cipta
- Sudjana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
- Suprijono Agus, 2009. Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
References
Arikunto, Suharsimi. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: RinekaCipta.
Basu Swastha dan Irawan, 2006, Manajemen Pemasaran Modern, Liberty, YogyakartaDepdiknas. 2006. Kurikulum 2006 Standar Kompetensi IPS SD/MI. Jakarta: Balitbang Depdiknas.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Psikologi Belajar. PT. Rineka Cipta: Jakarta.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis. Rineka Cipta: Jakarta.
Sardiman, A.M. 2002. Interaksi dan Motivasi dalam Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sarwono, Jonathan, Metodelogi Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif, Jogjakarta: Graha Ilmu, 2006.
Spencer Kagan. 2007. SIMULASI., (Online), (http://www.eazhul.org.uk/nlc/numbered heads .htm
Sudjana. (2006). Metode Statistik. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Suprijono Agus, 2009. Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar