Main Article Content

Abstract

This study is designed to model the tendency of Gedung PKM users, Universitas Bengkulu using Agent Based Modelling Method. The vehicle survey is performed to obtain the peak-time period of parked vehicles in Gedung PKM. The questionnaire collecting is performed to obtain the information, which are later used to volume capacity ratio, volume, and road capacity. In this study, several road segments and alternative routes are observed during the evacuation. To inspect the suitability between the modelling and the observation, the simple linear regression analysis is performed. The results show that the most selected route is the shortest route with the best accessibility to reach the gateway, during the evacuation. The road saturation degree shows that there is a need to improve the local road performance in Universitas Bengkulu to ensure a faster evacuation process during tsunami.

Article Details

How to Cite
Saputra, R. N., Hardiansyah, H., & Mase, L. Z. (2019). ANALISIS EVAKUASI BENCANA TSUNAMI DENGAN METODE AGENT BASED MODELING STUDI KASUS GEDUNG PUSAT KEGIATAN MAHASISWA UNIVERSITAS BENGKULU. Inersia: Jurnal Teknik Sipil, 11(2), 41–51. https://doi.org/10.33369/ijts.11.2.41-51

References

  1. Augusty, Ferdinand. 2006. Metode Penelitian Manajemen: Pedoman
  2. Penelitian untuk skripsi, Tesis dan Disertai Ilmu Manajemen.
  3. Semarang: Universitas Diponegoro.
  4. Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB). 2017. Tangkap Tangkas Tangguh Menghadapi Bencana. BNPB. Jakarta.
  5. Bata, Julius. 2012. Simulasi Berbasis Agen-Based MODELING (ABM)
  6. Menggunakan NetLogo. ISSN: 2089-9815, Seminar Nasional Teknologi
  7. Informasi dan Komunikasi 2012 (SENTIKA 2012), Kupang, Lab
  8. Pengembangan Simulasi dan Game Edukasi., PAUD Dunia Beta.
  9. Bonabeu, E. 2006. Agent-Based Modeling: Methods and Techniques for
  10. Simulating Human System. Dalam Proceeding of National Academy of Sciences of the United States of Amerika (hal 7280-7287)
  11. Gaffar, Eddy Z. 2007. Pemetaan dan Kajian Bencana Tsunami Daerah Kota Bengkulu. ISBN: 978-979-799-255-5, Proseding Seminar
  12. Geoteknologi Kontribusi Ilmu Kebumian Dalam Pembangunan
  13. Berkelanjutan, Bandung 3 Desember 2007, Bandung, Puslit Geoteknologi
  14. – LIPI
  15. Hardiansyah, Muthohar, I., Priyanto, S., dan Suprama, L.B. 2016. Konsep
  16. Pemodelan Transpotasi untuk Evakuasi Bencana. Jurnal Transpotasi Forum Studi Transportasi Antar-Perguruan Tinggi.
  17. Herastama, R.B.A.I.,2014. Kajian Transportasi untuk Evakuasi Bencana Erupsi Gunung Merapi. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.
  18. Indriati E. Antropometri untuk kedokteran, keperawatan, gizi dan olahraga. Yogyakarta: PT. Citra Aji Parama; 2009.
  19. Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI. 1997. Departemen Pekerjaan Umum Direktorat Jenderal Bina Marga.
  20. Manini., D.J, Madireddy., Soundar, M., Kumara. 2011. Model Berbasis Agent Manajemen Lalu Lintas Evakuasi.Prosiding Konferensi Simulasi Musim Dingin. Jain, RR Cr easey, J. Himmelspach, KP White, dan M. Fu,
  21. eds
  22. Natawidjaya, Danny Hilman. 2007. Gempa dan Tsunami di Sumatera dan
  23. Upaya untuk Mengembangkan Lingkungan Hidup Yang Aman dari
  24. Bencana Alam. Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia (PKJI) 2014. Departemen Pekerjaan Umum, Direktorat Jenderal Bina Marga.
  25. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. 2006. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2006 Tentang Jalan.
  26. Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,
  27. Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  28. Wilensky, Uri. 2004. NetLogo: Design and Implementation of a Multi-Agent Modeling Environment. Northwestern University. Chicago.
  29. Wardani, P.A., Erfianto, B., dan Ciptasari, R.W. 2010. Pemodelan Evakuasi Bencana Gempa Menggunakan Multi Agent System (MAS). Tugas Akhir Universitas Telkom.