Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektifitas layanan bimbingan kelompok dengan teknik role playing untuk mengurangi ketidaksantunan berbahasa pada siswa SMP Negeri 2 Kota Pagar Alam. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan desain penelitian one grup pretest dan postest. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling, dalam penelitian ini diambil sampel 10 orang siswa kelas VIII A SMP Negeri 2 kota Pagar Alam. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini menunjukkan adanya penurunan yang signifikan efektifitas layanan bimbingan kelompok untuk mengurangi ketidaksantunan berbahasa siswa. Hal ini dapat terlihat dari hasil pengujian hipotetis dengan hasil uji t 11,184, nilai sig sebesar 0,000 (<0,005) maka Ho ditolak. Dapat disimpulkan, terdapat efektifitas layanan bimbingan kelompok dengan teknik role playing untuk mengurangi ketidaksantunan berbahasa siswa.
Kata kunci: layanan bimbingan kelompok, role playing, ketidaksantunan berbahasa
EFECTIVENESS OF GROUP COUNSELING SERVICES WITH ROLE PLAYING TECHNIQUES TO REDUCE LANGUAGE
IMPOLITENESS IN CLASS VIII A STUDENTS OF
SMP NEGERI 2 KOTA PAGAR ALAM
ABSTRACT
The aim of this research was to descripted the effectiveness of group counseling services with role playing techniques to reduced language impoliteness in class VIII A students of SMP Negeri 2 Kota Pagar Alam. This research was an experimental research and used one group pretest and post-test researchs design. The sampling technique used in this research was purposive sampling, the participant of this research took 10 students of class VIII A SMP Negeri 2 Kota Pagar Alam. The result obtained from this research showed that there was a significant decrease of the effectivity of group counseling to reduced the language impoliteness among the students. This result could be seen from t test result 11.184, the sig value of 0.000 (<0.005) so Ho was rejected. Then it could be concluded that there was an effectiveness of group guidance services with role playing techniques to reduced students' language impoliteness.
Keywords : group counseling, role playing, language impoliteness
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Awlawi, A.H. (2013). Teknik Bermain Peran Pada Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Self-Eteem. Jurnal ilmiah konseling, Vol 2,No 1. 182-190.
- Damayanti, siska dan Budi Astuti. (2019). Analysis student comprehension level to activities of group guidance services. International conferences on elementary education, Vol 2, No 1. 551-555.
- Dantes, N; Ida, A.Y; Ninengah, M.A. (2014). Penerapan Konseling Kognitif Sosial Dengan Teknik Role Playing untuk Mengembangkan Sikap Empati pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Universitas Pendiidkan Ganesha, Vol 2, No 1. 1-11.
- Erford, Bradley, T. (2016). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Hanim, Wirda; Aip, B; Elsya, P. (2017). Pengaruh Teknik Role Playing dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Toleransi pada Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 26 Jakarta. Jurnal Ilmiah, Vol 6, No 2. 114-129.
- Locher, M.A dan Derek Bousfield. (2008). Impolitennes and power in language dalam Impoliteness in language : Studies On Its Interplay With Power In Theory and Practice. International Journal of of Education, Vol 2, No 1. 2-11
- Nugrahani, Farida. (2017). Penggunaan Bahasa dalam Media Sosial dan Implikasinya Terhadap Karakter Bangsa. Jurnal Stilistika, Vol 3, No 1. 1-18.
- Putro, K.Z. (2017). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, Vol 17, No 1. 25-32.
- Pranoto, Hadi. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok di SMA Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan, Vol 1, No 1. 100-111.
- Pranowo. (2009). Berbahasa Secara Santun. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Prayitno. (2004). Kegiatan Pendukung Bimbingan dan Konseling. Padang: Universitas Negeri Padang.
- Sugiarti, M; Ngudining, R; Catur, W. (2017). Analisis Ketidaksantunan Berbahasa di SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, Vol 1, No 2. 151-156.
- Suhardinata, K. (2011). Efektifitas Penggunaan Teknik Permainan Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling UPI Bandung, Vol 8, No 1. 127-138.
- Yusuf, F. (2018). Uji Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol 7, No 1. 17-123.
References
Awlawi, A.H. (2013). Teknik Bermain Peran Pada Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Self-Eteem. Jurnal ilmiah konseling, Vol 2,No 1. 182-190.
Damayanti, siska dan Budi Astuti. (2019). Analysis student comprehension level to activities of group guidance services. International conferences on elementary education, Vol 2, No 1. 551-555.
Dantes, N; Ida, A.Y; Ninengah, M.A. (2014). Penerapan Konseling Kognitif Sosial Dengan Teknik Role Playing untuk Mengembangkan Sikap Empati pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Universitas Pendiidkan Ganesha, Vol 2, No 1. 1-11.
Erford, Bradley, T. (2016). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hanim, Wirda; Aip, B; Elsya, P. (2017). Pengaruh Teknik Role Playing dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Toleransi pada Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 26 Jakarta. Jurnal Ilmiah, Vol 6, No 2. 114-129.
Locher, M.A dan Derek Bousfield. (2008). Impolitennes and power in language dalam Impoliteness in language : Studies On Its Interplay With Power In Theory and Practice. International Journal of of Education, Vol 2, No 1. 2-11
Nugrahani, Farida. (2017). Penggunaan Bahasa dalam Media Sosial dan Implikasinya Terhadap Karakter Bangsa. Jurnal Stilistika, Vol 3, No 1. 1-18.
Putro, K.Z. (2017). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, Vol 17, No 1. 25-32.
Pranoto, Hadi. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok di SMA Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan, Vol 1, No 1. 100-111.
Pranowo. (2009). Berbahasa Secara Santun. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Prayitno. (2004). Kegiatan Pendukung Bimbingan dan Konseling. Padang: Universitas Negeri Padang.
Sugiarti, M; Ngudining, R; Catur, W. (2017). Analisis Ketidaksantunan Berbahasa di SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, Vol 1, No 2. 151-156.
Suhardinata, K. (2011). Efektifitas Penggunaan Teknik Permainan Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling UPI Bandung, Vol 8, No 1. 127-138.
Yusuf, F. (2018). Uji Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol 7, No 1. 17-123.