Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Latar belakang penelitian ini dilakukan karena kurangnya pemahaman tentang pemanfaatan waktu senggang. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh layanan bimbingan kelompok dengan teknik self management terhadapat pemanfaatan waktu senggang siswa kelas IX A SMP Negeri 5 Kota Bengkulu. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan desain penelitian one grup pretest dan postest. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling, dimana sampel pada penelitian ini adalah 10 orang siswa, hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan pengaruh bimbingan kelompok untuk meningkatkan pemanfaatan waktu senggang siswa. Hal ini dapat dilihat dari hasil pengujian hipotesis dengan hasil uji t -19,585, nilai sig sebesar 0,000 (<0,05) maka Ho ditolak. Dapat disimpulkan, terdapat pengaruh layanan bimbingan kelompok dengan teknik self management terhadap pemanfaatan waktu senggang siswa.
Kata kunci : layanan bimbingan kelompok, self management, pemanfaatan waktu senggang
EFFECT OF GROUP COUNSELING SERVICE WITH SELF MANAGEMENT TECHNIQUES ON UTILIZATION OF FREE TIME CLASS IX A STUDENTS OF SMP NEGERI 5 BENGKULU SELATAN
ABSTRACT
The background of this research was conducted due to a lack of understanding of the use of leisure time. This study aims to describe the effect of group guidance services with self-management techniqus on the use of free time for class IX A students of SMP Negeri 5 Bengkulu Selatan. This research is an experimental research with one group pretest and postest research design. The sampling technique used was purposive sampling, where the sample in this study were 10 students, the results of this study indicate a significant increase in the effect of group guidance to inscrease the use of students free time. This can be seen from the results of hypothesis testing with t-test results of -19.585, the sig value of 0.000 (<0.005) so Ho is rejected. It can be concluded, there is an effect of group guidance services with self-management techniques on the us of students’ free time.
Keywords : group guadance services, self management, use of leisure time
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Daftar Pustaka
- Chotim, M. (2011). Pengaruh bimbingan belajar terhadap penggunaan waktu luang siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan Profesi STKIP PGRI Lumajang, 1(2), 18–27.
- Hasana, D. W. (2017). Pemanfaatan waktu belajar siswa diluar jam belajar sekolah pada siswa sma negeri 1 bangkinang. 4(2), 1–12.
- Matondang, Z. (2009). Validitas dan reliabilitas suatu instrumen penelitian. JURNAL TABULARASA PPS UNIMED, 6, 87–97.
- Monks, Knoers, & Haditono, S. R. (2004). Psikologi Perkembangan Pengantar dalam Berbagai Bagiannya. Gadjah Mada University Press.
- Noor, I. M. (2011). PEMANFAATAN WAKTU LUANG PESERTA DIDIK SEKOLAH MENENGAH ATAS. 27, 118–127.
- Purwandari, E., Lestari, R., Karyani, U., & Asyanti, S. (2018). The 8 th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokerto WAKTU LUANG REMAJA : KAJIAN FENOMENOLOGIS The 8 th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokerto. 198–204.
- Sari, E. P. (2013). PENGEMBANGAN MODEL LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP PROSOSIAL. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 80–85.
- SETYAWAN, D. A. (2016). EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENINGKATKAN DISIPLIN BELAJAR SISWA SMP KOTA SEMARANG. Nusantara of Research, 03, 78–85.
- Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
- Yusna, Thalib, M.M., & Syahran, R. (2017). PENGARUH LAYANAN INFORMASI PEMANFAATAN WAKTU LUANG TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS VIII B SMP NEGERI 1 SINDUE TOBATA. Jurnal Konseling & Psikoedukasi Volume, 2, 45–58.
References
Daftar Pustaka
Chotim, M. (2011). Pengaruh bimbingan belajar terhadap penggunaan waktu luang siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan Profesi STKIP PGRI Lumajang, 1(2), 18–27.
Hasana, D. W. (2017). Pemanfaatan waktu belajar siswa diluar jam belajar sekolah pada siswa sma negeri 1 bangkinang. 4(2), 1–12.
Matondang, Z. (2009). Validitas dan reliabilitas suatu instrumen penelitian. JURNAL TABULARASA PPS UNIMED, 6, 87–97.
Monks, Knoers, & Haditono, S. R. (2004). Psikologi Perkembangan Pengantar dalam Berbagai Bagiannya. Gadjah Mada University Press.
Noor, I. M. (2011). PEMANFAATAN WAKTU LUANG PESERTA DIDIK SEKOLAH MENENGAH ATAS. 27, 118–127.
Purwandari, E., Lestari, R., Karyani, U., & Asyanti, S. (2018). The 8 th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokerto WAKTU LUANG REMAJA : KAJIAN FENOMENOLOGIS The 8 th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokerto. 198–204.
Sari, E. P. (2013). PENGEMBANGAN MODEL LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP PROSOSIAL. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 80–85.
SETYAWAN, D. A. (2016). EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENINGKATKAN DISIPLIN BELAJAR SISWA SMP KOTA SEMARANG. Nusantara of Research, 03, 78–85.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Yusna, Thalib, M.M., & Syahran, R. (2017). PENGARUH LAYANAN INFORMASI PEMANFAATAN WAKTU LUANG TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS VIII B SMP NEGERI 1 SINDUE TOBATA. Jurnal Konseling & Psikoedukasi Volume, 2, 45–58.