Main Article Content

Abstract

The fulfillment of carbohydrate needs encourages people to gravitate toward higher-value menu items, such as animal protein. The ever-increasing human demand for animal protein is related to the human need for nutrition. To know and understand what consumers need and want, business actors must keep an eye on market developments, which can change at any time in response to shifting consumer needs. Therefore, business actors need to study carefully about consumers. This research aims to examine consumer perceptions of salted fish products in Bengkulu City. The research location was determined purposively, and 30 consumers were selected using accidental sampling. Consumer perception of salted fish is analyzed based on product attributes, namely taste, price, aroma, packaging, and services, measured using a Likert Scale. The results showed that salted fish products consumers in Bengkulu City have a good perception of overall product attributes. 

Keywords

perception consumer salted fish

Article Details

References

  1. Adawyah, R. (2008). Pengolahan dan Pengawetan Ikan. Jakarta : Bumi Aksara.
  2. Aminah. S. (2005). Gambaran Konsumsi Makanan dan Status Gizi Baduta (0-24 bulan)di Kelurahan Tanjung Leidong Kecamatan Kualah Leidong Kabupaten Labuhan Batu Propinsi Sumatra Utara.Skripsi. FKMUSU.
  3. Amirullah. (2002). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.
  4. Arifin, E., dan S. Hartinah. (2018). Pengelompokan Usia Konsumen Berdasarkan Minat Berbelanja Dengan Menggunakan Metode Centroid. Jurnal MSA. 6 (2) : 70-75.
  5. Azwar, S. (2010). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Yogyakarta Pustaka Pelajar
  6. Ferrinadewi, E. (2008). Merek dan Psikologi Konsumen. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.
  7. Hasyim, H. (2006). Analisis Hubungan Karakteristik Petani Kopi Terhadap Pendapatan. Jurnal Komunikasi Penelitian. Lembaga Penelitia. Medan : USU.
  8. Heruwati. (2002). Pengolahan Ikan Secara Tradisional Prospek Dan Peluang Pengembangan. Jurnal Litbang Pertanian. 21(3):92-99.
  9. Irianto, F., dan E. Arahman. (2020) . Analisa Perilaku Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Jajanan Pasar Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kecamatan Delta Pawan Kabupaten Ketapang. Journal of Food System and Agribusiness. 5 (1):19-27.
  10. Kementerian Kelautan dan Perikanan. (2010). Statistik PerIkanan Tangkap 2006. Direktorat Jenderal PerIkanan Tangkap. KKP. Bengkulu
  11. Lestari, W. P. (2016). Analisis Faktor faktor yang Mempengaruhi Konsumsi Rumah Tangga PNS Guru SD di Kecamatan Kota Anyar Kabupaten Probolinggo. Artikel. Malang: Universitas Brawijaya.
  12. Likert, R A. (1932). Technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. 140: 1-55.
  13. Ar-Rozi, M. F., Masitoh, S., & Miftah, H. (2020). Analisis Persepsi Konsumen Beras Organik dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya (Kasus Orang Tua Siswa Sekolah Alam Indonesia–Studio Alam, Depok). JURNAL AGRIBISAINS, 6(2), 89-100.
  14. Nitisusastro, M. (2011). Perilaku Konsumen dalam Perspektif Kewirausahaan. Bandung : Alfabeta.
  15. Philip, K. (2005). Manajemen Pemasaran. Jakarta : PT. Indeks.
  16. Robbins, S. P. (2006). Perilaku Organisasi. Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia.
  17. Sari, K. M. (2011). Analisis Usaha Pengolahan Ikan Asin di Kabupaten Cilacap. Surakarta : Universitas Sebelas Maret.
  18. Simanjuntak, H. J. (2012) . Pengembangan Sensor Optik Kimia Untuk Penentuan Formaldehida Di Dalam Makanan. Medan (ID): Universitas Negeri Medan.
  19. Solikah, U. (2011) . Analisis Perilaku Konsumen Dalam Membeli Kecap di Kota Surakata. Surakarta Universitas sebelas maret.
  20. Sumarwan, U. (2002). Perilaku Konsumen, Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Bogor : PT. Ghalia Indonesia.
  21. Suprihatin, R. M. (2009). Pendekatan produksi bersih dalam industri pengolahan ikan: Studi kasus industri penepungan ikan. Jurnal Kelautan Nasional . 2:131-143.
  22. Sutarni, S., Irawati, L., Unteawati, B., & Yolandika, C. (2018). Proses Pengambilan Keputusan Pembelian Sayuran Hidroponik di Kota Bandar Lampung. Journal of Food System & Agribusiness, 2(1), 17–24.
  23. Ulfah, M. (2013). Pengaruh Konsentrasi Larutan Asam Asetat Dan Lama Perendaman Terhadap Sifat-Sifat Gelatin Ceker Ayam. Jurnal Pengolahan Hasil Perikanan Indonesia. 15(3): 240-251.