PENGARUH PENGGUNAAN MODEL INKUIRI TERBIMBING DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN HASIL BELAJAR PADA MATERI GETARAN GELOMBANG DAN BUNYI DI SMPN 08 KOTA BENGKULU

Diana Puspitasari(1), Eko Swistoro(2), Eko Risdianto(3),
(1) , 
(2) , 
(3) , 

Abstract


The main purpose of this research is to know the effect of using guided inquiry model with scientific approach to science process skill and learning outcomes. The main instrument used in this study is the test. The tests in this study include pretest and posttest. The sample was taken using purposive sampling technique class VIII 7 as experimental class and class VIII 9 as control class. The study was conducted from March 1 to March 31. Based on the results of data analysis found there is influence the use of guided inquiry model with scientific approach to science process skill. This can be seen on the score difference before treatment is given after treatment. The average score of each meeting pretest of 24.2 while the average posttest score of each meeting amounted to 62.9 so the difference in average score between posttest with prestest of 38.7. Based on the result of data using t-test two independent samples showed there is significant effect of using guided inquiry model with scientific approach to student learning outcomes. This is shown by thitung 2,444> ttabel 2,004. So it can be concluded that there is a significant influence the use of guided inquiry model with scientific approach to science process skills and student learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Adetama.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Rahman, R. (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Proses Berpikir Kritis Pada Konsep Getaran dan Gelombang di Kelas viiic SMPN 2 Kota Bengkulu. Bengkulu: Tidak diterbitkan.

Sayekti, Sarwanto, & Suparmi. (2012). Pembelajaran IPA Menggunakan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Melalui Metode Eksperimen dan Demonstrasi Ditinjau dari Kemampuan Analisis dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Inkuiri, 142-163.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sudjana. (1996). Metode Statistik . Bandung: Alfabeta.

Riduwan, & Sunarto. (2014). Pengantar Statistikuntuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi, dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Subekti, D. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Saintifik dengan Model Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Penguasaan Konsep Fluida Statis di SMA 4 Kota Bengkulu. Bengkulu: Tidak diterbitkan.

Murtiningrum, U. D. (2012). Pengaruh Kemampuan Berfikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Suhu dan Kalor di SMPN 6 Kota Bengkulu. Bengkulu: Tidak diterbitkan.


Article Metrics

 Abstract Views : 7 times
 PDF Downloaded : 70 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika indexed by :


 

Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika

Program Studi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNIB
Jl. WR Supratman Kandang Limun, Bengkulu
email : jpe.fkip@unib.ac.id