PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING DENGAN LKS BERBASIS PENEMUAN TERHADAP HASIL BELAJAR, KETERAMPILAN PROSES SAINS, SERTA MINAT BELAJAR PADA KONSEP GETARAN DAN GELOMBANG DI SMPN 1 KOTA BENGKULU

Inka Novita(1), Afrizal Mayub(2), Eko Swistoro(3),
(1) , 
(2) , 
(3) , 

Abstract


This study aims to to determine the influence of discovery learning model with LKS based on the discovery of learning outcomes and skills of science process, and to describe students' interest in class VIII at SMPN 1 Kota Bengkulu. This type of research includes Quasi Experiment.The sample was obtained using purposive sampling technique that is class VIII.5 as experiment class and class VIII.4 as control class.. Based on the result of data analysis using T-test of two independent samples indicate that there is significant influence of discovery learning model with LKS based on the discovery of the students' learning result because tcount> ttable (8,16> 2,00), science process skill students tcount> ttable (5,9> 2,0), and students' average learning interest of 35.8 in interest categories and student learning interest for very high, high, low and very low categories of 6.06%, 69, 67%, 18.18%, and 6.06%. So it is concluded that there is an influence of using discovery learning model with LKS based on discovery of learning outcomes, science process skills, and student learning interest.

Full Text:

PDF

References


Citrasukmawati, Khoiriyah, dkk. (2012). Pengembangan prangkat pembelajaran IPA dengan Tampilan Macromedia Flash Di SMP, 1(98). (http://journal.unesa.ac.id /index.php/jpps/article/view/398/248, diunduh tanggal 20 februari 2017)

Trianto.(2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono.(2011). Metode Penelitian Pendidikan kuantitatif, kualitatatif, dan R&D. Ban-dung: Alfabeta.

Isnaningsih dan Bimo.(2013). Penerapan lembar kegiatan siswa (LKS) discovery Berorientasi keterampilan proses sains untuk meningkatkan hasil belajar IPA, 2 (2), 136-141. (http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii, diunduh tanggal 5 januari 2017)

Rosiana, E.D. (2016). Pengembangan LKS Model Discovery Learning Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Optika. Skripsi FKIP Universitas Lampung. tidak diterbitkan.

Loveka, A.F. (2016). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Saintifik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMP Negeri 7 Kota Bengkulu. Skripsi FKIP Universitas Bengkulu. tidak diterbitkan.

Khoiriyah, dkk.(2016). PengembanganLembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Berbasis Penemuan Terbimbing Berbantuan Simulasi Komputer. (http://digilib.unila.ac.id/1043/2/ABSTRAK.pdf, diunduh tanggal 2 desember 2016).

Ilmi, A. dkk. (2012). Pengaruh Penerapan Metode pembelajaran Guided Discovery terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Teras Boyolali Tahun Ajaran 2011/2012, 4(2), 44-52 (http://jurnal.fkip.uns.ac.id /index.php/bio/article/view/1415, diakses tanggal 12 januari 2017)

Slameto.(2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.


Article Metrics

 Abstract Views : 13 times
 PDF Downloaded : 124 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika indexed by :


 

Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika

Program Studi Pendidikan Fisika, Jurusan Pendidikan MIPA
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNIB
Jl. WR Supratman Kandang Limun, Bengkulu
email : jpe.fkip@unib.ac.id