PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII

Rahma Safitri(1), Irdam Idrus(2), Irwandi Ansori(3),
(1) , Indonesia
(2) , Indonesia
(3) , Indonesia

Abstract


This study aims to describe the activities of teachers and students in learning, and student learning outcomes with the application of Numbered Head Together learning model. This type of research is classroom action research with descriptive method. This research was conducted for two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The subject of this research is the researcher who acts as the teacher and all the students of class VII.D SMPN 2 South Bengkulu. The research variables are the Numbered Head Together Learning model and the learners' learning outcomes. Data collection techniques are observation and test. The research instrument is an observation sheet and test. The results of data analysis of teacher activity of cycle I got average score 27.5 (Good), and cycle II increased to 29 (Good). The result of data analysis of students activity cycle I obtained average score 27 (Good), in cycle II score to 28,5 (Good). The data of learning outcomes of students in cycle I were analyzed based on classical learning completeness category and obtained by percentage of classical learning completeness that is 59,37% (unfinished) and cycle II has increased to 84,37% (completed).

 

Keywords: learning outcomes, the interaction of living things with the environment, Numbered Head Together


Full Text:

PDF

References


Al Tabani, T. I. (2014). Mendesain Model Pemebelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integrative/TKI). Jakarta: Prenadamedia Group.

Aqib, Z. (2013). Model-Model, Media, Dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Atmoko, D. A. (2013). Penerapan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Menggunakan Media Buklet Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup di SMP Negeri 1 Gembong Kabupaten Pati. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Daud, F., & Fausan, M. M. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar pada Konsep Ekosistem bagi Siswa Kelas VII.A SMPN 5 Takalar. Jurnal Chemica Vo/. 12 Nomor 1 J uni , 40-46.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ebenezer. (2017). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Hajimena Kecamatan Natar Kabupaten Lampung Selatan Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas Lampung. Lampung: Universitas Lampung.

Malik, O. (2005). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Ngalimun. (2017). Strategi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Ilmu.

Rianto, I. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Eksresi Kelas XI MIPA 2 SMA Negeri 1 Bengkulu Tengah. Universitas Bengkulu, Pendidikan Biologi. Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sardiman. (2008). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar . Jakarta: PT Raja Grafindo.

Suparmi. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Biologi Kelas VII-1 SMPN 25 Pekanbaru. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 4 (2), 98-104.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Widodo, W., Rachmadiarti, F., Hidayati, S. N., Suryanda, A., Cahyana, U., Kistinah, I., et al. (2016). Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.


Article Metrics

 Abstract Views : 0 times
 PDF Downloaded : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.