Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa sma dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika Rejang Lebong

Authors

  • Tanti Novita Universitas Bengkulu
  • Wahyu Widada Program Studi Pascasarjana Pendidikan Matematika, Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.6288

Keywords:

metakognisi, pemecahan masalah matematika, etnomatematika

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa SMA dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika rejang lebong. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa Metakognisi siswa kelas X IPA 2 SMA Negeri 4 Rejang Lebong tentang pemecahan masalah matematika dengan subjek tingkat kognitif tinggi sudah berfikir metakognitif, dapat membuat perencanaan, memonitor dan mengevaluasi proses berfikirnya dalam pemecahan masalah matematika. subjek tingkat kognitif sedang sudah berfikir metakognitif dalam membuat perencanaan, memonitor tetapi belum tepat dalam  mengevaluasi proses berfikirnya dalam proses komunikasi matematis. Subjek tingkat kognitif rendah sudah berfikir metakognitif dalam membuat perencanaan tetapi tidak dapat memonitor dan mengevaluasi proses berfikirnya dalam proses komunikasi matematis.

 

Abstract

This study aims to determine the students' metacognition in solving mathematical problems of high school students in learning mathematics oriented ethnomatematics. This type of research is qualitative descriptive research. The results showed that Metacognition of class X IPA 2 students of Rejang Lebong 4 High School about solving mathematical problems with high cognitive subjects had metacognitive thinking, could plan, monitor and evaluate the process of thinking in solving mathematical problems. cognitive level subjects are already thinking metacognitive in planning, monitoring but not yet right in evaluating the process of thinking in the process of mathematical communication. Low cognitive level subjects have metacognitive thinking in planning but cannot monitor and evaluate the process of thinking in the mathematical communication process.

References

Blakey, E. & Spence, S. (1990). Developing metacognition in ERIC Digest, https://www.ericdigests.org/pre-9218/developing.htm. (diakses tanggal 26 Februari 2018)

Cahdriyana, R. A. (2016). Pengaruh metode pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan memecahkan masalah matematika siswa SMP Negeri 9 Yogyakarta. ISSN: 2088-687X 177 AdMathEdu | Vol.6 No.2 | Desember 2016.

Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring, a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist.

Huitt, W. G. (1997). Metacognition. Available: http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition/metacogn.html.

Laksono, A. R. (2008). Pemecahan masalah pada wanita sebagai orang tua tunggal. Skripi. Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/3737/2/F100040121.pdf. (diakses 02 Maret 2018).

Lestari, Y. D. (2012). Metakognisi siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan gaya kognitif reflektif dan impulsif. Skripsi. Surabaya: Unesa University Press.

Lidinillah. (2008). Strategi pembelajaran pemecahan masalah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10, 1-5.

Livingston, J. A. (1997). Metacognition: An overview. http://gse.buffalo.edu/fas/shuell/cep564/metacog.html.

NCREL. (1995). Metacognition in strategic teaching and reading project guidebook, http://homepage.uibk.ac.at/~c62552/2008ss/metacognition.pdf.

Ozsoy, G. 2011. An investigation of the relationship between metacognition and mathematics achievement. Asia Pacific Education Review. 12(2), 227—235.

Pierce, W. (2003). Metacognition: study strategies, monitoring, and motivation. a greatly expanded text version of a workshop presented November 17, 2004, at Prince George's Community Colleg. http://academic.pg.cc.md.us/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm.

Polya, G. (1981). How to solve it. Princenton University Press. New Jersey Princenton.

Syaiful. (2011). Metakognisi siswa dalam pembelajaran matematika realistik di sekolah menengah pertama. Edumatica Volume 01 Nomor 02 , Oktober 2011 ISSN: 2088-2157. (diakses 02 Maret 2018).

Widada, W. & Herawaty, D. (2017). Realistic mathematics learning based on bengkulu ethnomatematics to increase cognitive level. Bengkulu International Conference on Science and Education, 14-15 Desember 2017.

Wikipedia. (2017). Kabupaten Rejang Lebong. https://id.wikipedia.org/wiki/Kabupaten_Rejang_Lebong.

Woolfolk, A. (2005). Education psychology ninth edition. United States of America : Pearson Education.

Yurmawita. (2017). Metakognisi siswa tentang pemecahan masalah matematika ditinjau dari perbedaan gender dan struktur kognitif pada kelas unggul MAN 2 Kota Bengkulu. Tesis. Bengkulu: UNIB.

Published

2018-12-11

How to Cite

Novita, T., & Widada, W. (2018). Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa sma dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 67–81. https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.6288

Issue

Section

Articles