Pengaruh linier kovariat komunikasi matematis peserta didik terhadap rerata kemampuan akhir peserta didik dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik berorientasi etnomatematika Bengkulu

Dwi Yanti(1), Wahyu Widada(2), Zamzaili Zamzaili(3),
(1) , Indonesia
(2) Program Studi Pascasarjana Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bengkulu, Indonesia
(3) Program Studi Pascasarjana Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bengkulu, Indonesia

Abstract


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat pengaruh linier kovariat komunikasi matematis peserta didik terhadap rerata kemampuan akhir peserta didik dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik berorientasi etnomatematika Bengkulu. Rancangan penelitian ini adalah postes pretest desain. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa SMA N 2 Kota Bengkulu, dengan sampel 74 siswa Kelas XI MIPA-A dan MIPA-C untuk SMA N 2 Bengkulu. Hasil dari penelitian ini adalah bahwa Secara signifikan terdapat pengaruh linier kovariat Pretes kemampuan komunikasi matematis terhadap rerata kemampuan akhir komunikasi matematis untuk peserta didik yang diajarkan dengan pendekatan matematika realistik berorientasi etnomatematika lebih baik dibandingkan model pembelajaran konvensional, dengan nilai statistik F = 8,438 dengan angka signifikan probabilitas 0,000 (p < 0,05), dan nilai statistik parameter estimates t = 5,267 dengan angka signifikan 0,000 < 0,05.

 

Abstract

The purpose of this study was to see the linear influence of students' mathematical communication covariates on the average final ability of students with the approach of realistic mathematics oriented ethnomatematic Bengkulu. The design of this study was a posttest pretest design. The population of this study were all students of SMA N 2 Kota Bengkulu, with a sample of 74 students of Class XI MIPA-A and MIPA-C for SMA N 2 Bengkulu. The results of this study are that significantly there is a linear effect of covariate Pretest mathematical communication skills on the average final ability of mathematical communication for students taught by a realistic mathematical approach oriented ethnomatics is better than conventional learning models, with a statistical value F = 8.438 with significant probability numbers 0,000 (p <0.05), and the statistical value of estimates t = 5.267 with a significant number of 0.000 <0.05.


Keywords


Komunikasi Matematis; RME; Etnomatematika

References


Amala, M. A. (2016). Profil proses matematisasi horizontal dan vertikal siswa smp dalam menyelesaikan masalah kontekstual pecahan ditinjau dari kemampuan matematika. MATHEdunesa, 3(5).

Clements, D. H. (2001). Mathematics in the preschooler. Teaching Children Mathematics.

D'Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of Mathematics, 5(1), 44-48.

D'Ambrósio, U. (2006). Ethnomathematics: Link between traditions and modernity. AMC, 10, 12.

Darmawati, Tandililing, E., & Hartoyo, A. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis realistic mathematics education untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(4).

Gravemeijer, K., & Doorman, M. (1999). Context problems in realistic mathematics education: A calculus course as an example. Educational studies in mathematics, 39(1-3), 111-129.

Herawati. D, Dkk. (2018). The mathematics communication of student in learning based on ethnomathematics Rejang Lebong. Seminar On Advances In Mathematics, Sceince, And Engineering For Elementary Schools (SAMSES). 16 Agustus 2018.

Hoseana. (2012). Sukses juara olimpiade matematika. Jakarta: PT Grasindo.

IEA. (2015). TIMSS internasional result in mathematics. TIMSS & PIRLS. Internasional Study Center.

Marsigit. (2016). Pengembangan pembelajaran matematika berbasis etnomatematika. Makalah dipresentasikan pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2016 STKIP PGRI Sumatera Barat dengan Tema Etnomatematika, Matematika dalam Perspektif Sosial dan Budaya. 16 April 2016. Padang. Indonesia.

Monaghan, J., Trouche, L., & Borwein, J. M. (2016). Tools and mathematics. Berlin: Springer International Publishing.

National Council of Teachers of Mathematics. 2000. Principles and standarts for school mathematics. Reston,VA: Author.

OECD. (2016). PISA 2015 result in focus. OECD Publishing.

Peressini, D. dan Bassett, J. (1996). Mathematical communication in students' responses to a performance-assessment task. Dalam P.C Elliot and M.J Kenney (Eds.). Yearbook. Communication in Mathematics, K-12 and Beyond, 146 - 158. Reston: NCTM, Inc.

Prihasatri, EB. (2015). Pemanfaatan etnomatematik melalui permainan engklek sebagai sumber belajar. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran. (1) (2) : 155-162.

Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi etnomatematika masyarakat Sidoarjo. Ejournal Unnes.

Shirley, L. (2001). Ethnomathematics as a fundamental of instructional methodology. ZDM, 33(3), 85-87.

Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Drijvers, P. (2014). Realistic mathematics education. In Encyclopedia of mathematics education (pp. 521-525). Springer Netherlands.

Widada, W, & Herawaty, D (2017). Realistic mathematics learning based on Bengkulu ethnomatematics to increase cognitive level. Bengkulu International conference on science and education, 14-15 desember 2017.

Wijayanto, Z. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis etnomatematika pada Keraton Yogyakarta. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, 3(1).

Yanti, D., Fauziah, A., & Friansah, D. (2017). Pengaruh model pembelajaran kontekstual terhadap kemampuan koneksi matematika siswa kelas X SMA Negeri 4 Lubuklinggau tahun pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2(2).

Yanti. D, (2017). Identifikasi etnomatematika rumah adat Bubungan Lima di Bengkulu. Proceeding conference on mathematics, Science, and Education (COMSE 2017). Pascasarjana Pendidikan Matematika Universitas Bengkulu, 21-23 Desember 2017.

Yanti. D, Widada.W, & Fachruddin.M.S. (2018). Implementation of lesson study to increase of mathematical problem solving ability and mathematical communication ability for students teacher prospective of mathematics education semester III University of Bengkulu. International Journal of Science and Research (IJSR), 7(1), 2001-2006.




DOI: https://doi.org/10.31186/jpmr.v3i2.6289

Article Metrics

 Abstract Views : 0 times
 FULLTEXT PDF (Bahasa Indonesia) Downloaded : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia indexed by:

 


 

Lisensi Creative Commons
Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia by https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia Stats