Main Article Content

Abstract

This study aims to analyze the effect of the use of mind mapping methods on the thematic learning outcomes. This is quantitative research. The method used was quasy experimental with the type of research design The Matching Only Pretest-Posttest Control Group Design. The population is the fifth grade students of the XIX cluster in Bengkulu City. The sampling uses the Cluster Random Sampling technique. The sample in this study was the VA class SDN 69 Bengkulu City, totaling 28 students as the experimental class and VB SDN 72 Bengkulu City totaling 22 students as the control class. The research instrument used test Pretest and Posttest, for the attitudes and skills learning outcomes of the instrument used was an observation sheet. Data analysis technique in this research is quantitative analysis using descriptive statistics and inferential statistics. From the results of the study note the results of the t-test obtained tcount of Indonesian subjects of 2.47, social studies subjects of 2.51, and Civics subjects of 3.11 with a table at a 2.01 where tcount is greater from ttable. Thus it can be concluded that there is a significant influence on student learning outcomes in Thematic learning using mind mapping methods

Article Details

How to Cite
Anissah, B., Dadi, S., & Yusuf, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas V SD Gugus XIX Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 17–24. https://doi.org/10.33369/juridikdas.3.1.17-24

References

  1. Aini, A., Andayani, & Anindyarini. A., (2012), Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar, Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya. 1 (1), 125-137.
  2. Aprinawati, I., (2018), Penggunaan Model Peta Pikiran (Mind Mapping) untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Wacana Siswa Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu. 2 (1), 140-147.
  3. Astriany, N., (2016), Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penggunaan Mind Map Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Bekasi Utara, Jurnal Pendidikan Dasar. 6, 177-189.
  4. Buzan, T., (2012), Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
  5. Kosmajadi, E. & Roehani, N., (2015), Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Bebas dengan Menggunakan Teknik Pemetaan Pikiran, Jurnal Cakrawala Pendas. 1 (1), 23-33.
  6. Mariyani, N.W., Marhaeni, A., & M. Sutama, (2013), Pengaruh Implementasi Strategi Mind Mapping Terhadap Prestasi Belajar Menulis Kreatif Ditinjau dari Kreativitas Siswa, Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 3.
  7. Mehakati, F.U., (2017), Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Mind Mapping Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD, Jurnal PGSD. 7.
  8. Rusman, (2016), Pembelajaran Tematik Terpadu (Teori, Praktik, dan Penilaian). Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
  9. Sadiyah, N.K., (2017), Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa kelas V pada Tema 7 Subtema 1 Pembelajaran 4 SDN Lidah Kulon IV Kota Surabaya, Jurnal PGSD. 5 (3), 1021-1029.
  10. Sani, R. A., (2013), Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
  11. Santoso, A,B., (2018), Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran IPS, Jurnal Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Global. 292-296.
  12. Shoimin, A., (2014), 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  13. Susanti, S., (2016), Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 1 (1), 25-37.
  14. Syam, N., & Ramlah, (2015), Model Pembelajaran Mind Mapping dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 54 Kota Parepare, Jurnal Publikasi Pendidikan. 5 (3), 184-197.
  15. Qondias, D., Anu, E. L, & Niftalia, I., (2016), Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Mind Mapping SD Kabupaten Ngada Flores, Jurnal Pendidikan Indonesia. 5 (2), 176-182.