Main Article Content

Abstract

This study aims to improve student learning achievement in Thematic learning class III A SDN 38 Bengkulu City by applying the Cooperative learning model type Make a Match. The subjects of the study were students of class III A SDN 38 Bengkulu City. The research instruments were observation sheets and test sheets. The observation data analysis technique used the formula of average score, highest score, lowest score, difference in score, and range of values for each criterion. Test data were analyzed using the formula of the average value and the percentage of classical learning completeness. Thus the application of the Make a Match type Cooperative learning model can improve student learning achievement in Thematic learning class III A SDN 38 Bengkulu City

Article Details

How to Cite
Putri, A., Sapri, J., & Lusa, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas III A SDN 38 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 235–242. https://doi.org/10.33369/juridikdas.3.2.235-242

References

  1. Astuti, Mahyuni, (2016), Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match pada Materi Sifat-Sifat Bangun Ruang untuk Meningkatkan Respon dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN Penambong, Jurnal Kependidikan, e-ISSN: 2442-7667, 15 (2).
  2. Hidayah, Nurul, (2015), Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2 (1) Juni 2015p-ISSN 2355-1925.
  3. Hidayat, Isnu (2019), 50 Strategi Pembelajaran Populer. Yogyakarta: Diva Press.
  4. Muklis, Mohamad, (2012), Pembelajaran Tematik, Jurnal FENOMENA, IV (1), 2012.
  5. Rahayu & Tri H.S, (2018), Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas III pada Tema Harga Diri di SD Plalangan 02 Jember, Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6 (1) Januari 2018.
  6. Shoimin, Aris, (2014), 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
  7. Suini Ni W, (2019), Penerapan Metode Make a Match dalam meningkatkan Prestasi Belajar PKn pada Siswa Kelas V SDN 2 Pitera, Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan, e-ISSN 2623-1697, 17 (2) Desember 2019.
  8. Taufiq, Agus dkk., (2012), Pendidikan Anak di SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.