Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the results and process of developing lesson plans using the Snowball Throwing model in grade V Elementary School (SD). By designing a product in the form of RPP in thematic learning using the Snowball Throwing model, RPP development is carried out in several stages, namely: defining (defining), designing, developing (development) after successfully developing RPP then RRP validation by experts in two stages. In stage 1, the input of suggestions and comments from experts is used to revise the RPP, obtained an assessment of 83.65 with a good category, and in stage 2 an assessment of 88.45 is obtained with the very good category. Meanwhile, the teacher's assessment results obtained an average of 91.25 which is in the very good category. The conclusion of this study is to produce a thematic lesson plan development product using the Snowball Throwing model in grade V elementary schools.

Article Details

How to Cite
Hamzah, A., Hambali, D., & Resnani, R. (2020). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Menggunakan Model Snowball Throwing Pada Pembelajaran Tematik di Kelas V Sekolah Dasar (SD) Negeri Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(3), 274–285. https://doi.org/10.33369/juridikdas.3.3.274-285

References

  1. Akbar, S., (2013), Instrumen Perangkat Pembelajaran.Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
  2. Andari, T. (2014), Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Menggunakan Model Snowball Throwing Berbasis Tugas Terstuktur pada Mata Kuliah Struktur Aljabar I, Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, Vol , No 1, Hal: 66.
  3. Asrohah dan Kadir, (2015), Pembelajaran Tematik, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
  4. Fadillah, M. (2014), Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran SD/MI, SD/MTS, dan SMA/MA. Yogyakarta : Ar-Ruzz.
  5. Fathurrohman, (2015), Model-Model Pembelajaran Inovatif, Depok: Ar-Ruzz Media.
  6. Fathurrohman Muhammad & Sulistyaroni., (2018), BELAJAR DAN PEMBELAJARAN Membantu Meningkatkan Mutu Pembelajaran sesuai Standar Nasional. Depok: KALIMEDIA. Habun, Gerda Yestima (2018) Pengembangan perangkat pembelajaran model kooperatif tipe Snowball Throwing untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan impuls dan momentum. Undergraduate thesis, Widya Mandala Catholic University Surabaya.
  7. Ibda, F., (2015), Perkembangan Kognitif Teori Jean Piaget, Intelektualita, Vol :3, No: 1, hal 37
  8. Kemendikbud, (2016) Permendikbud No. 22 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
  9. Rusman, (2016), Pembelajaran Tematik Terpadu: Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta. Rajawali Pers.
  10. Shoimin, A., (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  11. Trianto, (2017), Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Bumi Aksara.
  12. Widadi, Sri, dkk., (2016), Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pemecahan Masalah Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SD Materi Pecahan, Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, Vol:2 No:2, hal: 153.