Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to determine of effect of using scrapbook media on learning result in thematic learning. The type of research is quantitative. The research method is quasi experimental with the type of research design is nonequivalent pretest-posttest control group design. The population is class IV SDN group X Kota Bengkulu. The sample in this study were fourth grade students of SDN 04 and SDN 11 Kota Bengkulu. The technique used stratified random sampling. The instrument used was a multiple choice test. The test is taken before and after learning takes place in the control class and the experimental class. From the results of research and discussion, t-test results are known with a t-value of 4.51 and a table value of 2.02. So with tcount (4.51)> ttable (2.02) at a significant level of 5%, it can be concluded that there is an influence of the use of scrapbook media on thematic learning towards the learning outcomes of Indonesian students in class IV SD X in Bengkulu City.

Keywords: Thematic Learning, Scrapbook Media, Learning result

Article Details

How to Cite
Sari, I. P., Yuliantini, N., & Tarmizi, P. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Scrapbook terhadap Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SD Gugus X Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(3), 336–344. https://doi.org/10.33369/juridikdas.3.3.336-344

References

  1. Alfiah, A.N., dkk, (2018). “Media Scrapbook sebagai Jurnal Refleksi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Regulasi Diri”. Jurnal Pendidikan, Vol.3, No.1, Hal. 57-67.
  2. Arsyad, A., (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
  3. Azyura, E.N., & Mulyani, (2018). “Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Hasil Belajar IPS Tema 7 Indahnya Keragaman di Negeriku”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol.6, No.8, Hal. 1417-1426.
  4. Basri, M., dkk., (2017). “Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Hasil Belajar Siswa”. Artikel Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNILA.
  5. Chusni, M.M., dkk., (2018). Appy Pie untuk Edukasi: Rancang Bangun Media Pembelajaran. Berbasis Android. Yogyakarta: Media Akademi.
  6. Damayanti, M., (2017). “Pengaruh Media ScrapBook (Buku Tempel) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Keragaman Rumah Adat di Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. 05, No. 03.
  7. Dewi, T.K. & Yuliana, R., (2018). “Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar”. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 9, No. 1, Hal 19-25.
  8. Duludu, U.A.T.A., (2017). Buku Ajar Kurikulum Bahan dan Media Pembelajaran PLS”. Yogyakarta: Deepublish
  9. Hardiana. I., (2010). Terampil Membuat 50 Kreasi ScrapBook Cantik Pada Frame. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
  10. Hardiana. I., (2015). Terampil Membuat 42 Kreasi Mahar ScrapBook. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
  11. Hasnunidah, N., (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.
  12. Kompri, (2017). Belajar & Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.
  13. Safitri, R.H., & Julianto, (2017). “Pengaruh Media Scrapbook Sciencetale Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Proses Daur Air di Sekolah Dasar”, Jurnal Pendidkan Guru Sekolah Dasar, Vol.5, No.3, Hal.1065-174.
  14. Sari, D.L., & Mintohari, (2018). “Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Hasil Belajar IPA Materi Sumber Energi Siswa Kelas IV SDN Lidah Kulon IV Surabaya”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol.6, No.5, Hal.693-702.
  15. Rusman, (2016). Pembelajaran Tematik Terpadu: Teori, Praktik, dan Penilaian. Jakarta:Rajawali Pers.
  16. Rosihah, I & Pamungkas, A.S., (2015). “Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Berbasis Konteks Budaya Banten Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar”. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 4, No. 1, Hal 35-49.
  17. Sadiman, A.S. dkk., (2014). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
  18. Veronica, I. dkk., (2010). “Pengembangan Media Scrapbook Pada Pembelajaran IPA”. Jurnal Ilmiah Penelitian Pendidikan, Vol. 2, No. 3.
  19. Wardani, S.W., (2018). “Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Pengelompokan Hewan Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar”. Jurnal Sekolah, Vol.2, No.2, Hal 124-130.
  20. Winarni, E. W., (2018). Pendekatan Ilmiah Dalam Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP UNIB.
  21. Winarni, E. W., (2018). Teori dan Prktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta: Bumi Aksara.
  22. Yudhanegara, M.R. & Karunia, E.L., (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT. Refika Aditama.