Main Article Content

Abstract

This study aims to improve the activeness and learning achievement of VA class students at SDN 74 Bengkulu City by applying the Two Stay Two Stray learning model. The subjects of the study were students of class VA SDN 74 Bengkulu City. The research instruments were observation sheets and test sheets. The observation data analysis technique uses the formula of the average score, the highest score, the lowest score, the difference in score and the range of values for each criterion. Test data were analyzed using the formula of the average value and the percentage of classical learning completeness. Thus the application of the Two Stay Two Stray learning model can increase the activeness and learning achievement of class VA students at SDN 74 Bengkulu City.

Keywords: Two Stay Two Stray Model, Active, Learning Achievement.

Article Details

How to Cite
Putri, E. S., Sapri, J., & Tarmizi, P. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Siswa Kelas VA SDN 74 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 94–105. https://doi.org/10.33369/juridikdas.4.1.94 - 105

References

  1. Antari, Y., Wiarta, W., & Putra, M., (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif
  2. Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Berbantuan Multimedia Terhadap
  3. Kompetensi Pengetahuan IPS Siswa Kelas V SD Gugus Letda Made Putra,
  4. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 5 (2), 1-10.
  5. Ariestuti, D., Darsana, W., & Kristiantari, R., (2014). Penerapan Pendekatan
  6. Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Keaktifan dan
  7. Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SDN 3 Tonja Tahun Ajaran 2014/2015,
  8. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2 (1), 1-10.
  9. Asrohah, H., & Kadir, A., (2015), Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT Raja Grafindo
  10. Persada.
  11. Dewi, Y., Putra, S., & Abadi, S., (2014). Model Two Stay Two Stray Berbantuan Peta
  12. Konsep Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V, Jurnal Mimbar
  13. PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2 (1), 1-10.
  14. Fathurrohman, M., (2015), Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz
  15. Media.
  16. Hidayat, M., T., Daroni, Setijowati, U., (2018). Peningkatan Pembelajaran Materi
  17. Pesawat Sederhana di Sekolah Dasar melalui Model Two Stay Two Stray,
  18. Pancasakti Science Education Journal, 3 (2), 65-72.
  19. Kompri., (2015), Managemen Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  20. Lismina., (2018), Pengembangan Kurikulum di Sekolah dan Perguruan Tinggi.
  21. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
  22. Nardi, M., (2014). Penerapan Model TSTS dan Carousel Feedback untuk
  23. Meningkatkan Efikasi Diri dan Prestasi Akademik Siswa, Jurnal Pendidikan
  24. dan Kebudayaan Missio, 7 (1), 11-19
  25. Puspitasari, W., D., (2016). Pengaruh Sarana Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu
  26. Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar, Jurnal Cakrawala Pendas, 2 (2), 105-
  27. Rahmawati, F., Sudarma, K., Sulastri, M., (2014). Hubungan Antara Pola Asuh Orang
  28. Tua dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa SD Kelas IV
  29. Semester Genap di Kecamatan Melaya Jembrana, Jurnal Mimbar PGSD
  30. Universitas Pendidikan Ganesha, 2 (1), 1-11.
  31. Rediarta, W., Sudarma, K., & Murda, N., (2014). Pengaruh Model Kooperatif Two Stay
  32. Two Stray Terhadap Hasil Belajar IPA, Jurnal Mimbar PGSD Universitas
  33. Pendidikan Ganesha, 2 (1), 1-11.
  34. Rhiantini, S., Sunarya, D., T., & Iswara, P., D., (2017). Penerapan Metode Two Stay
  35. Two Stray dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Pada Materi
  36. Laporan Pengamatan, Jurnal Pena Ilmiah, 2 (1), 121-130.
  37. Rusman., (2016), Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  38. Sayuti. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar PKN Melalui Pembelajaran Kooperatif
  39. Tipe Two Stay Two Stray Siswa Kelas V Sekolah Dasar, Jurnal Manajemen
  40. dan Supervisi Pendidikan, 3 (1), 30-35.
  41. Setyowati, Y., E., Relmasira, S., C., Hardini, A., T., A., (2019). Peningkatan Keaktifan
  42. dan Hasil Belajar pada Pembelajaran Muatan IPA dengan Menggunakan
  43. Model Two Stay Two Stray Sekolah Dasar, Jurnal Elementaria Edukasia, 2
  44. (1), 54-63.
  45. Supiyah. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Materi Tata Surya Melalui Metode
  46. Two Stay Two Stray pada Siswa Kelas VI Semester II Tahun 2014/2015 SD
  47. Negeri 2 Tasikmadu Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek,
  48. JUPEDASMEN, 3 (1), 131-139.
  49. Tabany, T., (2017), Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan
  50. Kontekstual. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.
  51. Wangi, Murda, & Riastini, N., (2016). Penerapan Model Pembelajaran TSTS untuk
  52. Meningkatkan Keaktifan dan Kemampuan Berpikir Tingkat Rendah IPA
  53. Kelas V, Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4 (1), 1-12.
  54. Widyaningsih, D., (2016). Melalui Model Belajar Two Stay Two Stray (TSTS)
  55. Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Materi Perkembangan Teknologi di Kelas
  56. IV SD Negeri 1 Sumberejo Kecamatan Durenan Kabupaten Trenggalek
  57. Semester II Tahun 2014/2015, JUPEDASMEN, 2 (1), 181-192