Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of the use multimedia-based problem-based learning (PBL) models on student collaboration on thematic learning in class V SDN cluster 12 Bengkulu city. This research is quantitative. The research method used is a quasi experimental design with the type of design "the matching only pretest-posttest control group design. The population is SDN cluster 12 Kota Bengkulu. The sampling uses cluster random sampling technique. Subject in this study was class V A SDN 81 Kota Bengkulu as an experimental class and class V B SDN 99 Kota Bengkulu as a control class. The research instrument used in the form of a questionnaire was the ability of students to collaborate given the initial questionnaire and the final questionnaire in the control class and the experimental class. Analysis of data for technique in this research is quantitative analysis using descriptive statistical and inferential statistics namely t-test. From the results of the t-test calculation of the student's final questionnaire value, namely tcount = 2.18 is greater than the value of t table = 2.02. It shows that there are differences in the results of the final questionnaire between the the control class and experimental class. Based on the results of the difference in the final questionnaire value of the experimental class and the control class, it can be concluded that there is a t effect with a 5% scale using multimedia-based problem-based learning (PBL) models towards student collaboration on thematic learning in class V SDN cluster 12 Kota Bengkulu.

Keywords: Problem Based Learning Model, Multimedia, Student Collaboration, Thematic Learning

Article Details

How to Cite
Pritikasari, R., Wurjinem, W., & Lusa, H. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Multimedia Terhadap Kemampuan Kerjasama Siswa Pada Pembelajaran Tematik di Kelas V SD Negeri Gugus 12 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 115–112. https://doi.org/10.33369/juridikdas.4.1.115-112

References

  1. Asyhar. H. R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Tim GP Press.
  2. Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja
  3. Rosdakarya Offset.
  4. Fatoni. (2016). Pengaruh pembelajaran kooperatif tipe STAD dengan strategi PBL
  5. terhadap kerjasama dan hasil belajar IPS siwa kelas V SD, Vol 2 Nomor 1, eISSN 2460-8475, Hal 84-91.
  6. Fauzia, H. A. (2018). Penerapan Model PBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar
  7. Matematika SD, Jurnal Primary, Volume 7 Nomor 1, ISSN: 2303-1514, hal
  8. -47, diunduh pada 11 November 2019
  9. Herlinda, dkk. (2017). Pengaruh PBL Terhadap Hasil Belajar, Minat Belajar Siswa
  10. Pada Materi Fluida Statis Di Sman 1 Lebong Sakti Dan Kemampuan
  11. Pemecahan Masalah Fisika
  12. Jurnal Pembelajaran Fisika, Vol. 1. No. 1
  13. Hosnan. (2016). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21
  14. Kunci Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: GhaliaIndonesia Anggota IKAPI.
  15. Kurniawan, dkk. (2019). Optimasi Model PBL Berbantuan Multimedia Dalam
  16. Meningkatkan Keterampilan Kerja Tim di SD. Volume 3 Nomor 2 Agustus
  17. P-ISSN: 2581-1800 E-ISSN: 2597-4122
  18. Kodariyati dan Astuti. (2016). Pengaruh Model PBL Terhadap Kemampuan
  19. Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V Sd. Volume
  20. – Nomor 1, Januari 2016, (93 - 106)
  21. Riyadi dan Ekawati. (2014). Pengaruh Persepsi Siswa Pada Multimedia Pembelajaran
  22. Terhadap Aktivitas Dan Motivasi Yang Berimplikasi Terhadap Hasil Belajar
  23. Siswa. ISSN 2502-3802, Volume 1 Nomor 1
  24. Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Kencana: Jakarta
  25. Rusman. (2016). Pemelajaran Tematik Terpadu. PT Rajagrafindo Persada: Jakarta
  26. Rusmono. (2012). Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning Itu Perlu.
  27. Ghalia Indonesi: Bogor
  28. Saud dan Oktiana. (2016). Penerapan Model PBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar
  29. Siswa Dan Kerja Sama Siswa Kelas IV SDN Bhakti Winaya Bandung Pada
  30. Subtema Kebersamaan Dalam Keberagaman, Jurnal Pendidikan, ISSN :
  31. , Volume I, Nomor 2, hal 158-168
  32. Setiawati. T. R. (2017). Pemanfaatan Web Edmodo Dalam Pembelajaran Abad 21 Pada
  33. Mapel Bahasa Inggris Di Sma Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran
  34. /2018. ISSN: 2301-5848
  35. Septanti, D., (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Dan Motivasi Melalui
  36. Model Pembelajaran Quantum Learning Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1
  37. PEDES Kecamatan Sedayu Kabupaten Bantul Yogyakarta, Jurnal Pendidikan
  38. Guru SD (JPGSD ) Vol V. No 1
  39. Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena
  40. Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kualitatif Kuantitatif Penelitian
  41. PTK R&D. PT. Cahaya Prima Sentosa: Jakarta