Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of the museum as a
source of learning on student learning outcomes on traditional clothing
materials Bengkulu class IV SD Negeri 5 Bengkulu City. The type of
research is quantitative, using quasi-experimental methods with the
design of The Matching Only Pretest-Posttest Control Group Design. The
population in this study is the fourth grade students of SD Negeri 5 Kota
Bengkulu. The sample in this study were students of class IVA which
amounted to 34 students as experimental class and IVB which amounted
to 34 students as control class. Sampling using Cluster Random
Sampling technique.Research instrument in the form of learning result
test. Based on the results of the hypothesis by using t-test at a significant
level of 5% obtained tcount 3.48> ttable 2.00. Thus it can be concluded,
that there is influence of the use of the museum as a source of learning on
student learning outcomes on traditional clothing material Bengkulu in
class IV SD Negeri 5 Bengkulu City.

Article Details

How to Cite
Sari, E. P., Dadi, S., & Yusuf, S. (2018). Pengaruh Pemanfaatan Museum Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pakaian Adat Tradisional Bengkulu Di SD Negeri 5 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(2). https://doi.org/10.33369/juridikdas.1.2.%p

References

  1. Anggen, M. 2012. Warisan Pusaka Provinsi Bengkulu. Bekasi: CV. Rafa Aksara
  2. Arfin, Z. 2013. Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  3. Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
  4. Daryanto. 2016. Media Pembelajaran Perannya sangat Pneting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran.
  5. Yogyakarta: Gava Media
  6. Departemen Pendidikan Nasional Tahun 2006. Jakarta: Depdikbud
  7. Dimyati, E. 2014. 31 Koleksi Museum di Jawa Barat & Banten. Jakarta: PT Gramedia
  8. Dimyati & Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
  9. Jauhari, T. 2006. Sejarah Melayu Bengkulu.Bengkulu: CV Nala Persada
  10. Kusumo, P. 2000. Menimba Ilmu dari Museum. Jakarta: Balai Pustaka
  11. Mulyasa. 2009. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT. Remaja
  12. Nazli, A. Pemanfaatan Museum Negeri Provinsi Sumatera Utara sebagai Sumber Belajar Melalui
  13. Pe
  14. nerapan Pembelajaran Tematik Terpadu pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Islam Terpadu Hikmatul
  15. Fadhillah Medan. Laporan Penelitian. Universitas Negeri Meda.
  16. Olofsson, U. K. 1991. Museum dan Anak-Anak Risalah-Risalah tentang Pendidikan. (Alih bahasa:
  17. Widyatmoko) Jakarta: Balai Pustaka
  18. Pattinama, W. 2013. Pakaian Tradisional Masayarakat di Seram Bagian Timur. Jurnal penelitian
  19. Vol.7.No. 5. November 2013.
  20. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 79 Tahun 2014 Muatan
  21. Lokal Kurikulum 2013. Jakarta: Depdikbud
  22. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81A Tahun 2013. Jakarta:
  23. Depdikbud
  24. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2015 tentang Museum
  25. Rosalin, E. 2008. Pemanfaatan Perpustakaan dan Sumbe Informasi.Bandung: Pt Karsa Mandiri Persada.
  26. Sudjana, N. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  27. Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  28. Soemanto, Wasty. 2006. Psikologi Pendidikan Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan. Jakarta: Rineka
  29. Cipta.
  30. Suprihatiningrum, J. 2013. Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  31. Uno, H. B. & Mohamad, N, 2014. Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara
  32. Yunanto, A T, dkk. 2015. Penciptaan Buku Ilustrasi Pakaian Adat Bregada Hadiningrat Kraton
  33. Yogyakarta Sebagai Upaya Pengenalan Pakaian Tradisional Kepada Anak- Anak.Jurnal desain
  34. komunikasi.Vol. 4.No.1. 2015.
  35. Warsita, B. 2008. Teknologi Pembelajaran Landasan & Aplikasinya.Jakarta: PT Asdi Mahasatya.
  36. Windra, E. Pengaruh Pemanfaatan Media Konkret terhadap Hasil Belajar IPS Siswa pada Kelas IV
  37. SDN 27 Kota Bengkulu.Laporan Penelitian. FKIP UNIB.
  38. Winarni, E W. 2011. Penelitian Pendidikan. Bengkulu: FKIP UNIB
  39. Winarni, E W. 2012. Inovasi Pembelajaran IPA. Bengkulu: FKIP UNIB