Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the ability of students in understanding the local language teaching materials of Bengkulu on the subject of Local Content in the fourth grade of SDN 04 Kota Bengkulu. The research method used in this research is quantitative descriptive method with percentage technique. The study population is all students of grade IV SDN 04 Kota Bengkulu. The sample in this study is the students of grade IVB which amounted to 28 students. The sample is determined by cluster random sampling technique in the population. The research instrument used a test sheet. Data analysis technique is done by using learning result test which is adjusted to the value of KKM (Criteria Completed Minimum) subject of Local Content applicable at SDN 04 Kota Bengkulu that is equal to 67. The result of research indicate that 82,1% of students reach KKM with average value The average student is 79.46. Thus, it can be concluded that the ability of students in understanding the language of Bengkulu local language is in the good category.

Article Details

How to Cite
Rahayu, P., Resnani, R., & Kustianti, S. K. (2019). Pemahaman Siswa Terhadap Bahan Ajar Muatan Lokal Bahasa Daerah Bengkulu Kelas IV SDN 04 Bengkulu (Uji Coba Bahan Ajar). JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(1), 47–53. https://doi.org/10.33369/juridikdas.2.1.47-53

References

  1. Arifin, Z. 2014. Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  2. Belawati, T. 2006. Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
  3. Bengkulu Ekspress. 2016. 139 Bahasa Daerah Terancam Punah. http://bengkuluekspress.com/139-bahasa-daerah-terancam-punah/. Diunduh pada tanggal 31 Desember 2016.
  4. Budiyono, S., C. 2013. Dapatkah Bahasa Daerah sebagai Wahana Pembentukan Karakter. Disajikan pada Seminar Nasional di Universitas Adi Buana Surabaya, pada tanggal 13 Juni 2013.
  5. Darwis, M. 2011. Nasib Bahasa Daerah di Era Globalisasi: Peluang dan Tantangan. Disajikan pada Workshop Pelestarian Bahasa Daerah Bugis Makassar, pada tanggal 15 Oktober 2011.
  6. Dewi, D., E., C. 2014. “Pendidikan Karakter dalam Perspektif Budaya Lokal. At-Ta’lim, 2, XIII, hlm 375-388.
  7. Dharma, A. 2011. Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Daerah. Disajikan pada Seminar Internasional Language Maintenance and Shift, pada tanggal 2 Juli 2011.
  8. Fudyartanta, K. 2011. Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  9. Gunawan, H. 2012. Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
  10. Mansur, N. 2011. “Signifikansi Kurikulum Muatan Lokal dalam Sistem Pendidikan Sekolah”. Jurnal Didaktika, X1, 2, hlm 239-250.
  11. Marliana & Noor, H. 2013. “Pendidikan Berbasis Muatan Lokal sebagai Sub Komponen Kurikulum”. Dinamika Ilmu, XIII, 1, hlm 105-119.
  12. Melalatoa, M., J. 1995. Ensiklopedi Suku Bangsa di Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI.
  13. Rosita, A. & Aprilia, F. 2006. “Pentingnya Mata Pelajaran Bahasa Daerah dalam Kurikulum Sekolah Dasar dalam Eksistensi Budaya Bangsa”. Pengembangan Pendidikan, 1, III, hlm 35-43.
  14. Rosyid, M. 2013. “Punahnya Bahasa di Tengah Usaha Mengeksiskan Aksara Nusantara”. Arabia, 1, V, hlm. 67-86.
  15. Widoyoko, E., P. 2011. Evaluasi Program Pembelajaran: Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.