Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the implementation of morning greetings in the development to sosial ethics on cultural behavior 5S (smile, greetin, greeting, polite, and courteous). The type of research used is descriptive quantitative research with descriptive method and percentage technique. The subjects of the study were VB students of 26 student.The research instrument is qualitative research that is self researcher, assisted by observation and interview guides plus quesionnaire sheect. Technique analysis of observation data and interview in narration while quesionanaire data(tecnique ercentage). From the result of research with the detail of the research that carry out the 5S culture well as many as 18 student(69,23%),able to undestand the implementation of sapa thismorning to prove the existence of the relationship of the morning greeting and behavior of the student, as many as 24 student(92,30%)23 students (96,15%)were able to have greeting attitude,as many as 23 student(88,46%)23 students(88,46%) able to have polite attitude. So the cunclusion of this study is that it can be said that the students of VB class have been implementing culture 5S well.

Article Details

How to Cite
Udiyana, D. D., Djuwita, P., & Tarmizi, P. (2020). Implementasi Sapa Pagi dalam Pembinaan Etika Sosial Siswa SDN 52 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(3), 194–201. https://doi.org/10.33369/juridikdas.2.3.194-201

References

  1. Alfonsus , S. 2008. Etiket Kiat Serasi Berelasi. Yogyakarta: Kanisius.
  2. Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  3. ____________ 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi Kedua, Jakarta: Bumi Aksara.
  4. Aziz, M.2011. Hadits-Hadits Pilihan Untuk TK-SD-SMP, Jakarta: Sholahuddin Press.
  5. Bertens, K. 2013. Etika. Yogyakarta: PT Kanisius.
  6. Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
  7. Gunawan, H. 2014. Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
  8. Hariyadi, H. 2009. Administrasi Perkantoran untuk Managemen & Staf. Jakarta Selatan : Transmedia Pustaka.
  9. Kementerian Pendidikan Nasional, Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa Tahun 2010-2025. Jakarta, Kementerian Pendidikan Nasional, 2013.
  10. Kurniawan, S. 2016. Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Implementasi secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi & Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  11. Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI), (online) Tersedia di https://kbbi.web.id/peduli.
  12. Mustari, M. 2011. Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.
  13. Najieh, A. 1984. 323 Hadits dan Sya-‘ir untuk Bekal Da’wah. Jakarta: Pustaka Amani.
  14. Lickona, T. 2016. Mendidik Untuk Membentuk Karakter: Bagaimana Sekolah Dapat Memberikan Pendidikan tentang Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.
  15. Salam, B. 1997. Etika Sosial Asas Moral dalam Kehidupan Manusia, Jakarta: Rineka Cipta.
  16. Sukmadinata, Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
  17. Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
  18. _________ 2016. Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
  19. Hadi, S. 2013. Keajaiban Senyuman Menguak Rahasia di Balik Senyuman dan Tawa dalam Bisnis, Kesehatan, dan Penyembuhan. Yogyakarta. Gava Media.
  20. Winarni, E., W. 2011. Penelitian Pendidikan. Bengkulu: Unit Penerbitan Fkip Unib.
  21. Ya’kub, H. 1991. Etika Islam Pembinaan Akhlakul Karimah, Bandung: Diponegoro.
  22. E, A., D. 2016. Implementasi Pendidikan Karakter 5S (Senyum, Sapa, Sapa, Salam, Sopan, Santun) Di SMAN 3 Sidoarjo, Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, vol. 1, no. 1, Hal: 1-5
  23. Widyanti, H. 2014.s Pembentukan Karakter Siswa Melalui Program Lima S (Senyum, Sapa, Sapa, Salam, Sopan, Santun) Di SMAN 1 Sidoarjo, Kajian Moral dan Kewarganegaraan, vol.3, no. 2, Hal: 784-798