Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is to analyze the relationship between extracurricular interests follow Scouting education with discipline a member Gudep found in Bengkulu City cluster of X. The quantitative approach used and the type of research that used korelasional. The population in this research is the entire members of the Gudep contained in the cluster X 332 by the amount of Bengkulu City students. The sample in this research totalled 84 students. Sampling techniques in the research of this proportionate stratified random sampling. Instrument in this study is the sheet now. Data collection techniques using question form. Data analysis techniques using test prerequisites and test hypotheses using the correlation formula product moment. The results of this research show that the value of rxy = 0.695 with rtabel = 0.212 (0.695 > 0.212), KP = 48.3%, and thitung = 5.74, with ttabel = 1.663 (5.74 > 1.663). Thus, it can be concluded that there is a significant relationship between interest in extracurricular education follow Scouting with the discipline of members in Gudep cluster X city of Bengkulu.

 

Article Details

How to Cite
Candramustika, E., Lukman, L., & Juarsa, O. (2020). Hubungan Minat Mengikuti Ekstrakurikuler Pendidikan Kepramukaan dengan Kedisiplinan Anggota Gudep di Gugus X Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(3), 209–217. https://doi.org/10.33369/juridikdas.2.3.209-217

References

  1. Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  2. Depag RI. 2004. Kegiatan Ekstrakurikuler Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah Umum dan Madrasah, Jakarta: Departemen Agama RI.
  3. Depdiknas, 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Media.
  4. Djaali. 2011. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  5. Gunawan, H. 2012. Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasinya. Bandung: Alfabeta.
  6. Hidayat, H. ,& Insan , S. 2012. Pendidikan Karakter Budaya Bangsa. Bandung: Gema Buku Nusantara.
  7. Hurlock, E. 2003. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Penerbit Erlangga
  8. Jahja, Y. 2011. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  9. Kartini, T. 2007 Penggunaan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Siswa dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial di Kelas V SDN Cileunyi I Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
  10. Kemendiknas. 2010. Bahan Pelatihan Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa, Jakarta: Badan Peneltian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
  11. Mikarsa, H.L. et al.. 2009. Pendidikan Anak Di SD, Jakarta: Universitas Terbuka.
  12. Munawarrah, S. 2017. Hubungan Minat Dan Efikasi Diri Dengan Kedisiplinan Belajar PKN Siswa Kelas IV SD N Sekecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo DIY. Yogjakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
  13. Munir, M. 2014. Buku Sakti Pramuka, Semarang: Salmahat Publishing Permendikbud. Kurikulum 2013 Kegiatan Ekstrakurikuler Pada Pendidikan
  14. Dasar dan Pendidikan Menengah, Jakarta:Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
  15. Pratiwi, W. 2010 Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Minat Belajar Pendidikan Kearganegaraan Siswa Kelas V SD 6 Wonosari. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
  16. Riduwan. 2013. Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
  17. Rosyadi. A., F., A. 2012. Pengaruh Minat Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Kepramukaan Terhadap Kedisiplinan Pada Siswa Kelas V SD Se Gugus II Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo, Yogjakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
  18. Setyorini. D., E. 2016. Pengaruh Ekstrakurikuler Kepramukaan Terhadap Kedisiplinan Siswa SD Negeri Gugus Cakra Kecamatan Ngaliyan Kota Semarang, Semarang : UNNES
  19. Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempegaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  20. Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: CV. Alfa Beta.
  21. Sunardi, A., B. 2006. Boyman, Ragam Latihan Pramuka. Bandung: Nuansa Muda.
  22. Tim Esensi. 2012. Mengenal Gerakan Pramuka. Jakarta : Erlangga Group.
  23. Tu’u, T. 2004. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia
  24. Winarni, E., W. 2011. Penelitian Pendidikan. Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu.
  25. Zuriah, N. 2007. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti Dalam Perspektif Perubahan, Jakarta: Bumi Aksara