Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the STAD (Student Team Achievement Divisions) learning model on the ability to analyze the explanatory text structure of class XI students of SMA Negeri 2 Lubuklinggau. The research method used a pure experimental method with a pre-test-post-test control group research design. The population of this study was 198 high school class XI students consisting of 6 classes. The sampling technique used Cluster Random Sampling technique and the research sample was class XI IPA 1 totaling 33 as the experimental class and class XI IPA 3 with 35 as the control class. Data collection using test techniques and analyzed using the "t" test formula. Based on the results of data analysis, then t hit was consulted with t tab with a significance level of 5%. Because dk = 68 is not in the table, the t tab value with dk = 70 at the 5% confidence level is 2.00. Thus, t hit: 2.93> t tab: 2.00. Thus, the STAD learning model can have an influence on the ability to analyze the structure of the explanatory text of class XI students of SMA Negeri 2 Lubuklinggau.

Keywords

influence STAD model analyze explanatory text structure

Article Details

Author Biographies

Wuri Intan Febriani, STKIP PGRI Lubuklinggau

Mahasiswa Program Studi Pendidikan dan Sastra Indonesia, STKIP PGRI Lubuklinggau

M. Syahrun Effendi, STKIP PGRI Lubuklinggau

Dosen Program Studi Pendidikan dan Sastra Indonesia, STKIP PGRI Lubuklinggau

References

  1. Andiyani, N., Sadhono, K., & Mujyanto, Y. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Audiovisual pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. BASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 4 (2), 162.
  2. Nisja, I. (2019). Comparison of Text Writing Learning Report of Exposition Observation and Text Results Using Web-Based STAD Model. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 5(2). doi:10.22202/jg.2019.v5i2.3480
  3. Nurdyansyah, N., Fahyuni, & Fariyarul, E.(2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Surabaya: Nizamia Learning Center.
  4. Pandiangan, S. (2020). Penerapan Media Gambar Peristiwa untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Fenomena Sosial. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(1), 69-70. doi:10.24114/jtp.v13i1.18001
  5. Putri, S. R., Gani, E., & Hafrison, M. (2019). Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Eksplanasi dengan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Batusangkar. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 188. doi:10.24036/103935-019883
  6. Rimayanti, A. I., & Jaja. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksplanasi Berdasarkan Berita Media Cetak. Jurnal Tuturan, 7 (2), 859-860.
  7. Rustam, A. (2016). Dasar-Dasar Statistika Dilengkapi Analisis dengan Bantuan Exel dalam SPSS 20. Kolaka: Putri Yolanda.
  8. Setiono, H., dkk. (2017). Seri Penggayaan Pendalaman Buku Teks Bahasa Indonesia. Jakarta: Yudistira.
  9. Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  10. Simanjutak, A. V., & Baharuddin. (2018). Kemampuan Meningkatkan Analisis Teks Eksplanasi dengan Media Ilustrasi Digital. Jurnal Komunitas Indonesia, 6 (2), 88-97.
  11. Simaremare, L. P. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Berbasis Peta Konsep Pada Materi Ekosistem. Jurnal Metabio, 2(2), 64–65. doi:10.36985/jpbm.v8i2.391
  12. Suciati, T., Effendi, M. S., & Noermanzah, N. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran Connecting Organizing Reflecting Extending terhadap Kemampuan Menemukan Ide-ide Pokok Berita Siswa Kelas VIII SMP Negeri B. Srikaton. Jurnal Perspektif Pendidikan, 7(2), 97-98. https://www.ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPP/article/view/374
  13. Suratmin, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Dikdas Bantara, 3(1). doi:10.32585/jdb.v3i1.582
  14. Syukur, M., & Emidar, E. (2020). Keefektifan Kalimat dalam Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP Pembangunan Laboratorium UNP. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(3), 246. doi:10.24036/108207-019883
  15. Tatalia, R. G. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Pemetaan Pikiran (Mind Mapping) terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 PANTI. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 3(1). doi:10.22202/jg.2017.v3i1.1868
  16. Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif (Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan/KTSP). Jakarta: Kencana Prnanda Media Group.
  17. Yasir, M., & Karlina, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Mata Pembelajaran Akutansi. Research and Development Jurnal Of Education, 2(1), 53-65.
  18. Zuraidah, Z. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Sains dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas IV SD Negeri 101768 Tembung. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 8(4), 404–413. doi:10.24114/sejpgsd.v8i4.11671