Main Article Content

Abstract

The purpose of study was to determine the ability in comprehending anecdote text through discovery learning method. The subject of this research is the students grade X MIPA 2 SMAN 3 Bengkulu city academic tear 2015/2016. Kind of the research is classroom action research. The data of this research is the ability in comprehending anecdote text and students and teacher’s abservation sheet. Based on the research that discovery learning can increase ability in comprehending anecdote text for the students grade X MIPA 2 SMAN 3 Bengkulu City. The result can be seen in score action research cycle I with the average score 70,42 it is good category and in action research cycle II 80,85 it is the best category. The classical learning achievement in cycle I 48,39% and in cycle II 87,05%, it means that there is significant increase between cycle I and cycle II. 

Article Details

Author Biography

Lia Kencana, SMA Negeri 3 Kota Bengkulu

Guru Bahasa Indonesia di SMA Negeri 3 Kota Bengkulu

References

  1. Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  2. Darma, Yoce Aliah. 2013. Analisis Wacana Kritis. Bandung: Yrama Widya.
  3. Depdikbud. 2013. Bahasa Indonesia: Ekspresi Diri dan Akademik. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
  4. Depdikbud. 2014. Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun Ajaran 2014/2015. Jakarta: Kementerian pendidikan dan kebudayan.
  5. Djajasudarma, T. Fatimah. 2012. Wacana dan Pragmatik. Bandung: Refika Aditama.
  6. Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abab21. Jakarta: Ghalia Indonesia.
  7. Kokasih, Engkos. 2013. Cerdas Berbahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
  8. Kunandar. 2013. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Progesi Guru. Jakarta: PT RajaGrafindo.
  9. Mahsun. 2014. Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Rajawali Pers.
  10. Priyatni, Endah Tri. 2014. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
  11. Roestiyah. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Renika Cipta.
  12. Sholeh, Moh. 2014. Metodologi Pembelajara Kontemporer. Yogyakarta: Kaukaba.
  13. Sunarni, dan Rahmawati, Selly. 2014. Penilaian dalam Kurikulum 2013. Yoyakarta: Penerbit ANDI.
  14. Suprijono, Agus. 2014. Cooverative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Surabaya: Pustaka Pelajar.
  15. Suryanta, Alex. 2014. Bupena Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
  16. Susetyo. 2010. Penelitian Kuantitatif dan Penelitian Tindakan Kelas. Bengkulu: FKIP UNIB.
  17. Yulianti.2015. Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas XII TKJ SMKN I Kepahiyang Tahun Ajaran 2015/2016. Tesis. Bengkulu: Universitas Bengkulu.