Main Article Content

Abstract

The learning process that has been going on so far for PJOK teachers in classroom management still tends to be centered on the teacher as the main learning resource (teacher centre). In the physical education learning process, there are various sports that can be used as a means to improve students' psychomotor aspects. One of them is pencak silat. Learning material for Pencak Silat is still limited to direct teacher demonstrations or models. Therefore, an appropriate learning model is needed to be applied in the learning of pencak silat material. Learning models in the pencak silat material include project based learning (PBL) learning models assisted by picture cards, multimedia learning models, move color learning models, jigsaw cooperative learning, NHT type cooperative learning models, and also direct instruction learning models.

Keywords

learning model pencak silat material

Article Details

How to Cite
Handayani, H. Y., Purwoto, S. P., & Himawan, A. (2021). PJOK Learning Model On Pencak Silat Material: Literatur Review. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 5(4), 721–727. https://doi.org/10.33369/jk.v5i4.19764

References

  1. Fajari, A. M.;& Suhendi, H. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Menggunakan Media Karet Ban Untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak Kaki Tendangan Sabit Dalam Pembelajaran Pencak Silat. Journal of Teaching Physical Education In Elementary School, 1(1), 75-84.
  2. Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.
  3. Ginanjar, A.;& Ramadhan, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Direct Instruction Terhadap Teknik Dasar Tendangan Depan Pencak Silat Siswa Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Kependidikan Jasmani dan Olahraga, 2(1), 1-8.
  4. Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media. Prosiding TEP & PDs.
  5. Hausal, H., Lubis, J., & Puspitorini, W. (2018). Model Latihan Teknik Dasar Serangan Tungkai Pencak Silat Berbasis Media Belajar. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Adaptif, 1(02), 58-63.
  6. Halbatullah, K., Astra, I. B., & Suwiwa, I. G. (2019). Pengembangan Model Latihan Fleksibilitas Tingkat lanjut Dalam pembelajaran Pencak Silat. Jurnal Ika, 17(2), 136-149.
  7. Iswana, B., & Siswantoyo, S. (2013). Model latihan keterampilan gerak pencak silat anak usia 9-12 tahun. Jurnal Keolahragaan, 1(1), 26-36.
  8. Jasmani;& Kusuma, I. A. (2021). Implementasi Meningkatkan Hasil Pembelajaran Teknik Dasar Pencak Silat Melalui Model Pembelajaran Move Colour Pada Siswa Putra Kelas 4 Dan 5 Sd It Abu Jafar Tahun Ajaran 2020/2021. PROFICIO: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1-4.
  9. Kriswanto, E. S. (2008). Model Pembelajaran dan Prinsip Bermain Pencak Silat untuk Anak Prasekolah. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 5(1).
  10. Mudianti, N. P.;Astra, I. K.;& Suwiwa, I. G. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Dengan Berbantuan Media Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Tendangan Pencak Silat. E_Journal Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi, 8(2), 1-9.
  11. Prathami, I. A.; Suwiwa, I. G.;& Astra, I. K. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Kuda-Kuda Pencak Silat. E_Journal Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi, 8(2), 1-8.
  12. Putu Ryan Dharma Putra;Artanayasa, I. W.;& Spyanawati, N. L. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Passing Sepakbola. E_Journal Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi, 8(2), 1-9.
  13. Septiadi, A., & Widiastuti, H. (2019). Model Latihan Speed Endurance Berbasis Senam Pencak Silat Untuk Usia Remaja. Journal Sport Area, 4(2), 285-293.
  14. Suriantika, I. K.;Rai, I. W.;& Suwiwa, I. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Pukulan Pencak Silat. Jurnal Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan, 7(1), 37-44.
  15. Susilo, S. V. (2020). Penggunaan Media. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2), 108-115.
  16. Wahyudi, A. N.;Qurtubi, A. Z.;& Prayoga, A. S. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Dengan Multimedia Dalam Pembelajaran Pencak Silat di Masa Pandemi. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling, 3(2), 156-163.