Main Article Content

Abstract

This qualitative study aimed at describing the role of headmaster in improving performance accounting staf in SMA Negeri 1 Kepahiang. The results of this study stated that role consist: First role of headmaster as administrator and leader have been put accross to utilize to support to make of accounting staff performance. Peculiarly can be concluded that is role of headmaster as leader done by various policy that is: using network system/LAN in management of administration, library base on Technology Informatika. Second role of headmaster as administrator done by arranging study administration, office administration and pupil, Officer administration, supply administration, financial administration and relation administration go to school with society. Third supplementary factor is available of adequate facility in solving of school administration, amount of accounting staff answer the demand for the management accounting of school, and basic facilities go to school very is supporting. Management study process and administration. Fourth factor Resistor is skill of accounting staff in management administration go to school not yet is adequate and the quality of human resource which still lower, education the accounting as according to profession not yet.

Article Details

References

  1. Akid, M. (2012). “Manajemen dan Kepemimpinan Madrasah”. Jurnal Lentera Pendidikan, Vol. 15 No. 94 1 Hal 92-107
  2. Alwan, T. (2007). Hubungan peran Kepala Sekolah sebagai Administrator dan Budaya Organisasi Sekolah dengan Kemandirian Guru di Sekolah. Jurnal Pendidikan Program Magister Administrasi Pendidikan FKIP UNTAN, Pontianak.
  3. Anggi, P. (2011). Upaya Kepala Sekolah Meningkatkan Mutu Pendidik (Studi deskriptif kualitatif di SMP Negeri 2 Bingin Kuning Kabupaten Lebong).
  4. Anonim. (2000). Panduan Manajemen Sekolah, Depdiknas, Dikmenum
  5. Anonim. (2000). Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan/Kultur Sekolah, Depdiknas, hand out pelatihan calon kepala sekolah, Direktorat Sekolah lanjutan Pertama, 2000.
  6. Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1).
  7. Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
  8. Arikunto, S. (2001). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
  9. Asmara, H. (1985). Pengatar Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: Ghalia
  10. Bagire, V., & Juliana, N. (2013). “Managerial Skills, Financial Capability and Strategic Planning in Organizations”. Dalam American Journal of Industrial and Business Management, Vol 3, Hal 480-487.
  11. Darnalita, S. F. (2014). “Upaya Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah di SMP Pembangunan Laboratorium UNP”. Dalam Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan Jurnal Administrasi Pendidikan, Vol 2, No 1, Hal 696 ? 831.
  12. Daryanto. (2010). Administrasi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.
  13. Emmyah. (2009). Peran kepala sekolah sebagai leader, evaluator dan konsep diri terhadap kinerja Pegawai pada Politeknik Negeri Ujung Pandang
  14. Farah, A. I. (2013). “School Management: Characteristics of Effective Principal”. Dalam International Journal of Advancements in Research & Technology, Vol 2, No 10, Hal 168 – 174, ISSN No 2278-7763.
  15. Gaspersz, V. (2000). Penerapan Total Management In Education (TQME) Pada Perguruan Tinggi di Indonesia, Jurnal Pendidikan (online), Jilid 6, No. 3 (http://www.ut.ac.id diakses 20 Januari 2001).
  16. Ginting, R., & Titik, H. (2012). “Kepemimpinan dan Konteks Peningkatan Mutu Pendidikan”. Dalam Jurnal Ilmiah CIVIS, Vol 2, No 2, Hal 1-17
  17. Hanafiah, M. J. (1994). Pengelolaan Mutu Total Pendidikan Tinggi, Badan Kerjasama Perguruan Tinggi Negeri
  18. Hosseinpour, M. (2014). “Study the Relationship between Principals’ Management Skills and their Effectiveness in Karaj 4th District Primary Schools”. Dalam Journal of Educational and Management Studies, Vol 4, No 1, Hal 113-117, ISSN No. 2322-4770
  19. Jabar, C. S. A. (2011). “Pencapaian Keunggulan pada SMA Negeri dan Swasta Berkategori Unggul di Kota Bandung”. Dalam Jurnal Penelitian UPI, Vol 11, No 2. Hal 103-113, ISSN No. 1412-565X.
  20. Kartono, K. (1994). Pemimpin dan Kepemimpinan, Jakarta: Rajawali
  21. Karweti, E. (2010). “Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang”. Dalam Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol. 11, No. 2 Hal 73-84. ISSN no. 1412-565X.
  22. Kristiawan, M., & Asvio, N. (2018). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Negeri Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 86-95.
  23. Kristiawan, M. (2016). Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Valia Pustaka.
  24. Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
  25. Kristiawan, M., Yuniarsih, Y., & Fitria, H. (2019). Supervisi Pendidikan. Bandung: Alfabeta
  26. Moh. Iwan Apriyadi. (2007). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Artikel dipublikasikan diinternet.
  27. Nasution, M. N. (2005). Manajemen Mutu Terpadu, Bogor: Ghalia Indonesia
  28. Nasution, M N. (2000). Manajemen Mutu Terpadu, Ghalia Indonesia, Jakarta
  29. Nurmaini, U., Usman, R., & Tomo, D. (2014). “Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pelaksanaan Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah”. Dalam Jurnal Pendidikan Pembelajaran, Vol 3, No 7, Hal 1 – 16.
  30. Permendiknas No. 13 Tahun 2007. Tentang Pendidikan Nasional.
  31. Purwanto M N. (1987). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
  32. Purwanto N. (2005). Administrasi dan Supervisi Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
  33. Purwanti, K., Murniati A. R. & Yusrizal, (2014). “Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada SMP Negeri 2 Simeulue Timur”. Dalam Jurnal Ilmiah Didaktika, Vol 14, No 2, Hal 390-400.
  34. Sabirin. (2012). “Perencanaan Kepala Sekolah tentang Pembelajaran”. Dalam Jurnal Tabularasa PPS Unimed. Vol. 9 No.1, Hal 111-118.
  35. Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  36. Sundari, N. (2008). “Perbandingan Prestasi Belajar Antara Siswa Sekolah Dasar Unggulan dan Siswa Sekolah Dasar Non-Unggulan di Kabupaten Serang”. Dalam Jurnal Pendidikan Dasar. Vol 1, No 9. Hal 1 - 5.
  37. Slamet, PH. (2000). Karakteristik Kepala Sekolah Yang Tangguh, Jurnal Pendidikan, Jilid 3, No. 5 (online) (http://www.ut.ac.id diakses 20 Januari 2001).
  38. Sudarsono. (2007). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Pelayanan Publik. Makalah dipublikasikan diinternet.
  39. Sulistyorini. (2009). Evaluasi Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Teras
  40. Usman, H. (2001). Peran Baru Administrasi Pendidikan dari Sistem Sentralistik Menuju Sistem Desentralistik, dalam Jurnal Ilmu Pendidikan, Februari 2001, Jilid 8, Nomor 1.
  41. Tim Kajian Staff Mendiknas Bidang Mutu Pendidikan. Kajian Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan
  42. Warsito. (2005). Peranan Kepala Sekolah Sebagai Administrator dan Supervisor dalam meningkatkan kinerja guru di SD Plus Al Firdaus Surakarta. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  43. Yenzi, A. (2013). implementasi manajemen perubahan oleh kepala sekolah (studi deskriptif kualitatif di di SMA Muhammadiyah Bengkulu Selatan).
  44. Yuliani, T., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2).