Main Article Content

Abstract

This paper described the implementation of Management Quality System ISO 9001: 2008 in the curriculum at Special Education of Bengkulu City. This study used descriptive qualitative method. The subject of this study is headmaster, vice principal curriculum, and teachers. The data collection do the interview, observation, and documentation study. The result of this study indicate the implementation of Quality Management System ISO 9001: 2008 in curriculum part has not been implemented in based on prosedur given by Management Quality System ISO 9001: 2008.

Article Details

References

  1. Arikunto, S. (2001). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Depdiknas. (2008). Panduan pengembangan bahan ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Dirjen manajemen Pendidikan dasar dan menengah Depdiknas.
  4. Griffin, R. W. (2003). Manajemen Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
  5. Hamalik, O. (2008). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  6. Irmayani, H., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The Strategy of SD Pusri In Improving Educational Quality. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).
  7. Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
  8. Mustari, M. (2014). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  9. Nuryani, R. (2005). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: UM Press.
  10. Peraturan Pemerintah No. 41 Tahun 2007 tentang standar proses. Peraturan Pemerintah No.71 tahun 1991 tentang Pendidikan Luar Biasa
  11. Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan Prosedur Sistem Manajemen Mutu (SMM) ISO 9001:2008 tahun 2013.
  12. Rohiat. (2010). Manajemen Sekolah, Teori Dasar dan Praktik. Bandung: Refika Aditama.
  13. Sagala, S. (2013). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  14. Sasongko, R. N., dan Sahono, B. (2016). Desain Inovasi Manajemen Sekolah. Jakarta: Shany Publisher.
  15. Sasongko, R. N. (2015). Pedoman Penulisan Karya Ilmiah (Penulisan Makalah, Laporan Referensi, dan Tesis). Bengkulu: Prodi MAP PPs FKIP Universitas Bengkulu.
  16. Somantri, M. (2014). Perencanaan Pendidikan. Bogor: IPB Press.
  17. Sudjana, N. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
  18. Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
  19. Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  20. Sukmadinata, N. S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  21. Suparlan, P. (1997). Paradigma Naturalistik dalam Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif dan Penggunaanya. Jakarta.
  22. Suryosubroto, B. (2004). Manajemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
  23. Tobari., Kristiawan, M., & Asvio, N. (2018). The Strategy of Headmaster on Upgrading Educational Quality In Asean Economic Community (AEC) Era. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(4).
  24. Undang-undang No.20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
  25. Undang-undang Dasar Negara RI tahun 1945.