Main Article Content

Abstract

Abstract : The specific objectives of this study were to describe  school culture management at public vocational school number 3 Seluma regency. This research uses qualitative descriptive method. The subjects of the study were principal, vice principal,  and teachers. Techniques of collecting data using interviews, observation and documentation. The collected data was analyzed by using qualitative descriptive technique. The results show  before the school culture development program implemented the school management is to make or make the school culture program planning.. Then the implementation of school culture development is done in principle to implement all the programs that have been prepared in a pure and consistent. And finally the evaluation to know the effectiveness adn effisiency of the program.  Keywords: management, culture, cultural management

 

Abstrak: Tujuan khusus penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan manajemen budaya sekolah di SMKN 3 Kabupaten Seluma. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Subyek penelitian adalah kepala sekolah, wakil kepala sekolah, dan guru-guru. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan teknik deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan pengembangan budaya  sekolah dilaksanakan  dengan membuat perencanaan program budaya sekolah, melaksanakan kegiatan yang telah direncanakan dengan baik. Dan selalu mengadakan evaluasi untuk mengetahui efektivitas dan efisiensi pembinaan.

 

 Kata Kunci: manajemen, budaya, manajemen budaya

Article Details

References

  1. Arikunto Suharsimi 2015. Meotode Penelitian. Teori dan Praktik. Jakarta: Perseroan Terbatas Ghalia Indonesia
  2. ------------------------ 2004. Evaluasi Program. Jakarta: Penerbit Perseroan Terbatas Ghalia Indonesia.
  3. Bears. 2002. Adesuherman.blogspot.com/2011_06_13_archive.html?m=1
  4. Haryati, NIK. (2011). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta. Cet.1
  5. Mulyasa (2014). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Penerbit CV Alfabeta
  6. Nurcholis (2013). Pendidikan dan Pembangunan. Jakarta: Penerbit Kompas Press.
  7. Permendiknas No. 13 tahun 2007. Tentang Supervisi Akademik Materi Pelatihan Ppenguatan Kemampuan Kepala Sekolah
  8. Sergiovanni, T.J &Starrat, R,J. (1993). Supervision: Human Perspective. McGraw-Hill: New York
  9. Soegiyono. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Penerbit CV. Alfabeta.
  10. Sotari Komariah (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Angkasa
  11. Sudharsono (1994). Pengelolaan Pendidikan Berbasis Masyarakat. Jakarta: Penerbit Angkasa.
  12. Talialele (1994). Kepemimpinan Pendidikan. Malang: Penerbit Program Pascasarjana IKIP Malang