Main Article Content

Abstract

The results of this study shows that there was an increase in students’ learning outcomeson, the results of pre-test only 3 students 12% with learning outcomes mean score is 49. In the post-test cycle I increased to 10 students 38% with the learning outcomesmean score is 73. In the second cycle posttest, the completeness of learning outcomes increased to 23 students 88% with the learning outcomes mean score is 86. Furthermore, the result of observations of the teacher’s activities in carrying out learning in cycle I obtained an average of 68% and observations of the students’ activities obtained an average of 63. In cycle II the result of the teacher observations increased to 85% and the results of observations on the students’ activities also increased to 85. Thus the conclusion is obtained that by using the Camtasia Studio media there is an increase to the students’ learning outcome.

Article Details

How to Cite
Waruwu, N. A., Silaban, P. J., & Sinaga, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Camtasia Studio. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 155–160. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.2.155-160

References

  1. Amri, S. (2013). Pengembangan & Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Surabaya: PT. Prestasi Pustakaraya.
  2. Aqib, Z. D. (2016). Penelitian Tindakan Kelas . Bandung : Yrama Media.
  3. Aqib, Z. (2016). Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.
  4. Arikunto, S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.
  5. B.C, A. (2011). Membuat Video Klip Super Keren dengan Camtasia Studio. Computer Publishing.
  6. Batubara, H., H. (2016). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/ MI. 56(2), 1.
  7. Dalyono, M. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  8. Doni, P. J. (2019). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung: CV. Pustaka Setia.
  9. Eliza. (2011). Mudah Membuat Video Tutorial dengan Camtasia Studio 7. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
  10. Hafizh, A. M. (n.d.). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantu Camtasia Studio Pada Materi Perkembangan Teknologi Kelas IV SD.
  11. Harahap, A. D. (2019). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Guru Dengan Berbasis TIK (E-Modul Serta Camtasia Video) di SMA N 2 Tanjung Balai, 1(2), 116.
  12. Istirani & Pulungan, I. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.
  13. Jihad, A. A. (2018). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
  14. Kadir, A. H. (2018). Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  15. Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
  16. Kompri. (2018). Motivasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  17. Lodang Hamka, S. I. (2014). Hasil Belajar Biologi Materi Ekosistem Siswa Yang Dibelajarkan Dengan Menggunakan Media Camtasia Studio dan Media Powerpoint Pada Kelas VII SMP Negeri 1 Sungguminasa, 15(1), 65.
  18. Lumban Gaol, R. S. ( 2019). Efektivitas Bahan Ajar Tematik Sekolah Dasar Berbasis Budaya Lokal Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa, 3(4), 344.
  19. M. Manullang, J. (2020). Penerapan Model Pmbelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Di Kelas IV SD Negeri 060914 Kec. Medan Sunggal. Jurnal Ilmiah AQUINAS , 111, III, 1.
  20. Masyithah, H. (2016). Pengaruh Penerapan Multimedia Camtasia Studio dan Media Power Point Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Struktur Atom. 8(2), 42.
  21. Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  22. Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
  23. Putra, I. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Camtasia Studio Video CD Interaktif Multimedia Untuk Mata Pelajaran Pemrograman Web Di Jurusan Multimedia SMK Negeri 3 Singaraja, 6(1), 4.
  24. Rahmayani, M. (2011). Pengaruh Penggunaan Multimedia Berbasis Camtasia Studio Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa.
  25. Rusman. (2017). Model- Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  26. Silaban, J. P. (2019). Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VI SD Pada Materi Bangun Datar. 780, 3.
  27. Sinaga, R. (2018). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas V SD Negeri 178491 Kecamatan Pintu Pohan Meranti Kabupaten Toba Samosir. 1(2), 2.
  28. Sipayung. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa SD Kelas VI SD Negeri Muara Bolak 4 Kec. Sosorgadong. 1, VI.
  29. Slameto. (2017). Belajar & Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi . Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  30. Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  31. Sukiman. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  32. Suryanto & Jihad, A. (2017). Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Esensi Erlangga Group.
  33. Susanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
  34. Susilana, R. &. (2017). Media Pembelajaran. Bandung: CV. Wacana Prima.
  35. Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga.
  36. Trianto. (2016). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progresif. Jakarta: Prenada Media Group.