Main Article Content

Abstract

This study aims to determine whether there is an effect of the use of learning cycle-based science practicum instructions on the practical skills of fourth grade students of SDN 131 / IV in Jambi City. This research was carried out at SDN 131 / IV Jambi City with the research subjects were 13 grade students. This research is a quasi-experimental one group pretest posttest design. The results showed that the significance value of the pretest and posttest was -7.610 small from the alpha value of 0.05 (-7.610 <0.05) which means that there is a significant influence between the use of learning cycle-based science practicum instructions on the practical skills of grade IV elementary schools. It can be concluded that there is a significant influence between the use of learning cycle-based science practicum instructions on the practical skills of class IV SDN 131 / IV Jambi City.

Article Details

How to Cite
Chan, F., & Budiono, H. (2020). Pengaruh Penggunaan Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Learning Cycle Terhadap Practical Skills Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 101–111. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.2.101-111

References

  1. Abdullah, & Marvira, R. (2014). Analisis Keterampilan Psikomotorik dalamMenggunakan Mikroskop pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 8 Banda Aceh. Jesbio, 3(5), 2302-1705.
  2. Afriyanti dan Sumardi, Y. (2012). Penerapan Model Pembelajaran OPEK Fisika pada Materi Suhu dan Kalor dan Pengaruhnya terhadap Practical Skill Siswa SMA. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya).
  3. Astutik, S. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Siklus Belajar (Learning Cycle 5e) Berbasis Eksperimen Pada Pembelajaran Sains Di SDN Patrang I Jember. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 1 (2), 143-153.
  4. Budiono. H dan Ulina. (2016). Pengaruh Alat Peraga Katrol Sederhana terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(2), 348-368.
  5. Budiono, H dan Rohim, A. (2020). Peran Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Komunikasi (Communication) Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Teratai. Jurnal IKA, 1(8), 119-127.
  6. Faizal, C. dan Budiono. H. (2019). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Learning Cycle Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar (JGPD). 4(2). 166-175.
  7. Fitriyani. S., Sudin., Sujana, A. (2016). Penerapan Model Learning Cycle Pada Materi Sumber Daya Alam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IVA SDN I Depok Kecamatan Depok Kabupaten Cirebon. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 511-520.
  8. Hastuti. P.W., Tiarani. V.A., Nurita. T. 2018. The Influence Of Inquiry-Based Science Issues Learning On Practical Skills Of Junior High School Students In Environmental Pollution Topic. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(2), 232-238.
  9. Handayani. D. (2016). Pengembangan Petunjuk Praktikum Pembelajaran IPA UntukMeningkatkan Practical Skills Siswa SMP. Artikel E-Journal: Universitas Negeri Yogyakarta.
  10. Indriyanti., Mulyasari, E., Sudarya, Y. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Keterampilan Bertanya Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 13-25.
  11. Margunayasa, I. G. (2014). Pengaruh Petunjuk Praktikum IPA Bermuatan Perubahan Konseptual Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep IPA Pada Mahasiswa PGSD. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(1), 248-358.
  12. Mutlu dan Temiz. (2013). Science Process Skills of Students Having Field Dependent and Field Independent Cognitive Styles. Academic Journals, 8(11), 765-776.
  13. Nengsi, Sri. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Umum Berbasis Inkuiri Terbimbing Mahasiswa Biologi STKIP Payakumbuh. Jurnal IPTEKS Terapan, 10(47), 2460-5611.
  14. Nisa. U.M. (2017). Meode Praktikum untuk Meningkatkan pemahaman Dan Hasi Belajar Siswa Kelas V MI YPII 1945 Babat pada Materi Zat Tunggak dan Campuran. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 62-68.
  15. Novita , E. (2020). Pengembangan Buku Pedoman Praktikum Berbasis Keterampilan Proses Dasar Sains Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(1), 34-41.
  16. Odo.M.I., Adenle. S.O.,Okwori. R.O. (2012). Enhancing Mastery Of Practical Skills In Students Of Vocational And Technical Education Through Activity Based Instruction. Journal of Technical Education and Training (JTET), 4(2), 21-29.
  17. Pratama, S., Rosana, D. (2016). Pengembangan Performance Assessment untuk Mengukur dan Memetakan Practical Skills IPA Siswa pada Guided-PjBL di SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 2 (1). 100-110.
  18. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  19. Sumiati, & Asra. (2009). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
  20. Suryaningsih,Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum sebagai Sarana Siswa untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains dalam Materi Biologi,” Jurnal Bio Education. 2(2). 2541-2280.
  21. Syamsu, D. F. (2017). Pengembangan Penuntun Praktikum IPA berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Siswa SMP Siswa Kelas VII Semester Genap. Jurnal Bionatural, 4(2), 2355-3790.
  22. Utari,S. dkk. (2013). Application of Learning cycle 5e Model Aided Cmaptools-Based Media Prototype to Improve Student Cognitive Learning Outcomes. Applied Physics Research By Canadian Center Of Science And Education, 5(4), 69-79.
  23. Windyariani. S. (2017). Pembelajaran IPA denan Praktikum Berbasis Konteks dan Literasi Sains:Prosefektif Guru SD di Sukabumi/ Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 8(1), 23-33.
  24. Qarareh, A. O. (2012). The Effect of Using the Learning Cycle Method in Teaching Science on the Educational Achievement of the Sixth Graders. International Journal Education Science, 4(2), 123-132.