Main Article Content

Abstract

The development research aims to produce a book for students to start reading and writing based on the Mentawai culture. The development of student book products refers to the ADDIE development mode. The results of the development research show the student books are categorized verry well from the aspect of material content, material accuracy, linguistics with the accumulation of the validity score range wich is 92%, while the student book design is categorized as verry good from aspects of book size, book cover design, book content design, book content illustrations with an accumulation of the validity score range of 94,26%. This shows that student book can be used in learning activities. The results of the analysis obtained criteria 81%-100%, then the qualified student’s book was verry good for use in learning. The culture-based reading and writing students’ book that was developed is said to be suitable for use learning activities.

Article Details

Author Biography

Magdalena Chori Rahmawati, Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya

Dosen Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Pendidikan dan Bahasa Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.
How to Cite
Rahmawati, M. C., Samino, F. A., Agustian, M., Revaria, N. R., & Ernestya, T. G. (2021). Pengembangan Buku Siswa Membaca Menulis Permulaan Berbasis Budaya Dengna Menggunakan Prosedur ADDIE Untuk Kelas 1 SD. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 133–143. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.2.133-143

References

  1. Prastowo, P. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta:
  2. Diva Press.
  3. Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka
  4. Karya.
  5. Artapati, L., W., & Budiningsi, A. (2017). Pelaksanaan Kurikulum 2013 di SD Negeri
  6. Serayu Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2).
  7. Biro Komunikasi dan Layanan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan
  8. Kebudayaan. (3 Desember 2019). Hasil PISA Indonesia 2018: Akses Makin
  9. Meluas, Saatnya Tingkatkan Kualitas. Diakses 28 Februari 2020, dari
  10. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/12/hasil-pisa-indonesia-2018-
  11. akses-makin-meluas-saatnya-tingkatkan-kualitas.
  12. Branch, R. M. (2009). Instrictional Design-The ADDIE Approach. New York:
  13. Springer.
  14. Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran
  15. Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah
  16. Untuk SMA Kelas X. Jurnal Edusains, 4(2), 2338-4387.
  17. Gumono. (Mei 2020). Analisis Bahan Ajar Membaca yang Tersedia Untuk Siswa
  18. Sekolah Dasar di Provinsi Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru
  19. Sekolah Dasar, 13(1), 47-57.
  20. Haryanto. (2009). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis
  21. Permulaan dengan Media Gambar. https://digilib.uns.ac.id/upaya
  22. meningkatkan, 1-164. Diakses 22 Februari 2020.
  23. Nahdi, K. & Dukha, Y, (2020). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Pra Sekolah:
  24. Ancangan metode Dia Tampan Dalam Membaca Permulaan. Jurnal Obsesi:
  25. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 446-453.
  26. Marhaeni. (2013). Landasan dan Inovasi Pembelajaran. Undiksha: Singaraja.
  27. Mutiah, D. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada
  28. Media Group.
  29. Nahel, B. (2012). Pengertian Buku Siswa. (online) tersedia di
  30. http://id.shvoong.com/social-sciences/education/2251813-pengertian-bukusiswa/ diunduh pada tanggal 28 Februari 2020.
  31. Sofnidar & Sabil. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Matematika I dengan
  32. Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2).
  33. Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif,
  34. dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  35. Sukartiningsih, W. (2005). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menulis
  36. Permulaan Melalui Pembelajaran Konstruktivisme. Jurnal Pendidikan
  37. Dasar, (6) 2.
  38. Widiyati, E. (2013). Peningkatan Minat Dan Kemampuan Membaca Permulaan
  39. Melalui Media Buku Cerita Binatang Dan Permainan Bahasa Siswa Kelas
  40. II SD Plus Al-Anwar Pacul Gowang Jombang. Jurnal Pendidikan
  41. Humaniora, 1(4), 405-413.