Main Article Content

Abstract

This Study purpose to determine the effect of traditional games application on students’ learning outcomes. This study uses quantitative data analysis, namely the Paired sample t test. The subjects of this study were 19 students of class I SDN Lidak Kulon IV. The data collection techniques in this study are tests, questionnaires and observations. This study uses a pre-experimental design with the types of pre-test and post-test. The traditional games used are the traditional cangklok game while the measurement of student learning outcomes is from learning about whole numbers. The results showed that there was a significant effect of traditional games on student learning outcomes. These results are based on the Paired sample t test, which is known to have a Sig value of (2-tailed) of 0.000.Since the value of Sig. (2-tailed) < 0.05 or 0.000 < 0.05, it can be concluded that there is a difference. With the implementation of traditional games in learning whole numbers, students learning outcomes increased because the traditional game of congklak was easy to use and it is fun.

Article Details

Author Biography

Noviardani Kartika Prameswari, STKIP Bina Insan Mandiri

Asisten Ahli/iiib
How to Cite
Prameswari, N. K., & Anggraini, K. (2022). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas I SDN Lidah Kulon IV. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 75–86. https://doi.org/10.33369/pgsd.15.1.75-86

References

  1. Abdussakir, (2014). Matematika dalam Al-Quran. Malang. UIN-Maliki Press.
  2. Akhida, Tiar Asfiyatul (2014). Permainan Tradisional Congklak Berpengaruh Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di TK Aisyiyah Beruk 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2013/2014.
  3. Dhani, F. (2019). Penerapan Permainan Tradisional terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jurnal Penelitian Olahraga dan Kesehatan, 7 (3), 515-518.
  4. Ekayani, Ni luh Putu. (2017). Pentingnya penggunanaan media pembelajaran untuk meningkatan prestasi belajar siswa. Jurusan PGSD, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha, Singraja Indonesia.
  5. Gasong, D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish
  6. Hamdani. (2020). Strategi Belajar Mengajar. Surabaya.
  7. Kusumawati,Oktaria. (2017). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Siswa Sekolah dasar Kelas Bawah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2).
  8. Lestari & Siregar. (2018). Peranan Permainan Tradisional Dalam Mengembangkan Kemampuan Matematika Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2).
  9. Majid, Abdul. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  10. Hartati, dkk. (2013). Permainan Kecil (Cara Efekktif Mengembangkan Fisik, Motorik, Ketrampilan Sosial dan Emosional). Malang: Wineka Media.
  11. Moleong, L., J. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Surabaya. Rosda.
  12. Nugraha, Yoga Awalludin. (2021). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 7(1).
  13. Pasinggi, Yonathan Saba. (2014). Kesulitan Memahami Konsep Bilangan Cacah Di Sekolah Dasar. Sulawesi Selatan. AGMA.
  14. Pratiwi, Noor Komari. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan , Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan Kota Tangerang. Jurnal Pujangga, 1(2).
  15. Purwanto. 2007. Minat Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  16. Ridwan, M. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Permainan Tradisional Siswa Sekolah Dasar Di Sumenep Madura Prosiding Seminar Nasional. Uneversitas Ahmad Dahlan.
  17. Suherman, Sukarno & Muqowin. (2016). Optimalisasi Active Learning dan Character Building Dalam Meningkatkan Daya Saing Bangsa di Era MEA. Prosiding Seminar Nasional. Prodi PGSD dan Prodi BK FKIP UAD.
  18. Sukmadinata, Nana Syaudih. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Surabaya. 70 Universitas Negeri Surabaya.
  19. Suyono & Hariyanto. (2020). Belajar dan Pembelajaran. Surabaya. Universitas Negeri Surabaya.
  20. Swandana, Didin Endra. (2011). Peningkatan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas V SD Negeri Genengwaru, Rembang, Pasuruan Materi Bentuk-Bentuk Keputusan Bersama Dengan Metode Simulasi. Malang. Universitas Muhammadiyah Malang.