Main Article Content

Abstract

The problem of this research is "Do song lyrics can improve speaking ability". The research objective is improving children speaking ability by using song lyrics in group B1 PAUD Haqiqi Bengkulu. The research is classroom actioin research, conducted by 2 cycle and every cycle conducted by 3 times meeting. Subject of this research is group B1 PAUD Haqiqi Bengkulu, with sample of 10 people, consisting of 5 boys and 5 girls. The data in this research is obtained by tehcnique of observation. The technique of analysis data is using average value and the provision of lerning. The result of this indicate by using song lyrics (singing) can improve children speaking ability, it can seenat the result of average value in speaking class at cycle II and this meeting is 4,113 (very good). From the result, it is recommended to improving children speaking ability by using song lyrics.

Article Details

How to Cite
Sari, E. M., Saparahayuningsih, S., & Yulidesni, Y. (2018). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA MELALUI LIRIK LAGU. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(1), 36–41. https://doi.org/10.33369/jip.1.1.36-41

References

  1. Anggraini, Riza. 2013. Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Cerita Fabel Melalui Media Compact Disk (CD) Interaktif. Skripsi. Bengkulu.
  2. Arikunto, Suharsimi. 2010. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Aqib, Zainzal, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk guru SD, SLB, dan TK.. Bandung: CV. Yrama Widya
  4. Blogspot. daemoo. http//daemoo.blogspot.com/2012/01/pengertian-lirik-lagu.html?m=1 yang diunduh 05 Februari 2015.
  5. Blogspot. ourlz. 2014. http//ourlz.blogspot.com/2013/05/proposal-skripsi-meningkatkan.html?m=1 yang diakses pada tanggal 3 Februari 2015.
  6. Daryanto. 2011. Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
  7. Dhieni, Nurbiana, dkk. 2011. Metode pengembangan bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.
  8. Djamarah, Syaiful Bhari & Aswan zain. 2010. Strategi Belajar mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  9. Ghoni, Hendro Abdul. 2014. http//www.pendidikan dasar.net/2014/11/penerapan-reward-dan-punishment-pada.html?m-1 diunduh pada tanggal 29 Juni 2015
  10. Handayani, Ayu. 2012. Pentingnya Peningkatan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Bercakap-cakap. Jakarta. Skripsi. Yang diunduh pada tanggal 5 Februari 2015
  11. Harlock, Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama.
  12. Haryadi, dan Zamzani. 1997. Peningkatan Keterampilan berbahasa Indonesia. Departemen pendidikan dan Kebudayaan.
  13. Irmasuryani, Ade. 2010. Di unduh http:// bahasa-berbicara-pada-anak-usis-dini/ yang diakses pada tanggal 5 Februari 2015.
  14. Jamaris, Martini. 2006. Orientasi baru dalam psikologi Pendidikan. Jakarta: Yayasan Penamas Murni.
  15. Kemendiknas. 2009. Peraturan Mentri Pendidikan Nasional 58 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.
  16. Musbikin, Imam. 2010. Buku Pintar Paud. Madiun: Laksana.
  17. Novia. 2002. Perkembangan Berbicara Anak. Jakarta: Gaung Persada.
  18. Nurgiyantoro. 2002. Langkah mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
  19. Ramli. 2005. Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Jakarta : Gelora Aksara.
  20. Saparno. 2001. Perkembangan Bahasa Anak. Jakarta: Angkasa.
  21. Sardjono. 2005. Kemampuan Berbicara Anak. Jakarta: Gaung Persada.
  22. Suhartono. 2005. Pengembangan Keterampilan Bicara Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
  23. Tarigan. H. G. 2008. Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angka.