Main Article Content

Abstract

Sustainable Development Goals (SDGs) have the main goal of directing the development of education to the eighth goal. Normatively, Indonesia already has a set of regulations regulating the right to education for children. However, Indonesia is still faced with various problems regarding street children, including those faced by the Batam City government in fulfilling the right to education for street children. The purpose of this study is first, to analyze the effectiveness of fulfilling the right to education for street children in Batam City. Second, to analyze and deepen the constraints faced by Batam City in fulfilling the education rights of street children. In this research, Soerjono Soekanto's theory of legal effectiveness was used. The research method used in this research is juridical empirical. Based on the research results, it was found that the local government of Batam City has not been effective in fulfilling the right to education for street children with several obstacles such as low parental knowledge and low family economy of street children. 



Keywords: Keywords: Street Children; Right; Education

Article Details

Author Biography

Winsherly Tan, Universitas Internasional Batam

Universitas Internasional Batam
How to Cite
Tan, W. (2020). Pemenuhan Hak Pendidikan Anak Jalanan di Kota Batam : Tantangan Dalam Mewujudkan Sustainable Development Goals (SDGs). Supremasi Hukum : Jurnal Penelitian Hukum, 29(1), 46–59. https://doi.org/10.33369/jsh.29.1.46-59

References

  1. Eleanora, P.N (2019). Eksistensi Lembaga Perlindungan Saksi dan Korban Dalam Memberikan Perlindungan Terhadap Anak Korban Eksploitasi Seksual. Jurnal Supremasi Hukum: Jurnal Penelitian Hukum, 28 (2). doi: 10.33369/jsh.28.2.153-163
  2. Haling.S., Halim.P., Badruddin.S., Djanggih.H. (2018) Perlindungan Hak Asasi Anak Jalanan Dalam Bidang Pendidikan Menurut Hukum Nasional dan Konvensi Internasional. Jurnal Hukum dan Pembangunan, 48 (2). doi: 10.21143/jhp.vol48.no2.1668
  3. Ipandang. (2014). Hak-Hak Anak Jalanan di Kota Makassar: Perspektif Hukum Islam dan Hukum Positif. Jurnal Diskursus Islam, 2(2). doi: 10.24252/jdi.v2i2.6521.
  4. INFID. (2018). Buku Panduan SDGD untuk Pemda dan Pemangku Kepentingan. Retrieved from https://www.infid.org/buku-panduan-sdgs-untuk-pemda-dan-pemangku-kepentingan/. diakses tanggal 7 Februari 2020.
  5. Jagad, Peta Batam. (2019) Retrieved from https://jagad.id/peta-kota-batam-sejarah-dan-letak-lokasi-geografis/, diakses 7 Februari 2020.
  6. Media Indonesia. Pemerintah Daerah Berperan Strategis dalam Pencapaian SDGS. Retrieved from https://mediaindonesia.com/read/detail/233224-pemerintah-daerah-berperan-strategis-dalam-pencapaian-sdgs, diakses tanggal 7 Februari 2020.
  7. Rahmasari, H. (2017). Upaya Penanggulangan dan Perlindungan Hukum Terhadap Permasalahan Anak di Kota Bengkulu. Jurnal Supremasi Hukum: Jurnal Penelitian Hukum, 26(2). doi: 10.33369/jsh.26.2.95-114.
  8. Republik Indonesia, Undang-Undang No.35 tahun 2014 tentang Perubahan Atas UU 23 tahun 2002 tentang Perlindungan Anak.
  9. Republik Indonesia, Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 Tentang Perlindungan Anak
  10. Republik Indonesia, Peraturan Daerah Nomor 2 Tahun 2016 Tentang Penyelenggaraan Perlindungan Anak.
  11. Republik Indonesia, Undang-Undang No. 25 Tahun 2004 Tentang Sistem Perencanaan dan Pembangunan Nasional.
  12. Republik Indonesia, Undang-Undang Nomor 39 Tahun 1999 Tentang Hak Asasi Manusia.
  13. Republik Indonesia, Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan.
  14. Rosdalina. (2007). Aspek Keperdataan Perlindungan Hukum terhadap Anak Jalanan. Iqra, 4 (2).
  15. Rohmah, I. (2020). Penegakkan Hukum. Retrieved from http://pustakakaryaifa.blogspot.com. diakses dari 11 Februari 2020.
  16. Soekanto, S. (2007). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penegakan Hukum. Jakarta: Penerbit PT. Raja Grafindo Persada.
  17. Syamsudin, M. (2007). Operasionalisasi Penelitian Hukum. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  18. Soekanto, S. (1986). Pengantar Penelitian Hukum. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.
  19. Sustainable Development Goals. (2016). Retrieved from https://www.sdg2030indonesia.org/page/1-tujuan-sdg, diakses 7 Februari 2020.
  20. Viviansari, D.B. (2019). Tanggung Jawab Negara Terhadap Hak Atas Pendidikan Anak Buruh Migran Indonesia Di Malaysia. Jurnal HAM, 10 (2). doi: 10.30641/ham.2019.10.179-194